Liikennepoliittinen selonteko
Liikenne- ja viestintäministeriö
Kirjaamo
PL 31
00023 Valtioneuvosto
Kirjeenne 29.5.2007 nro 774/70/2007
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt näkemyksiä liikennejärjestelmän kehittämisestä hallituskaudella sekä vastauksia liikennepoliittisen selonteon kannalta keskeisiin kysymyksiin. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry esittää lausuntonaan seuraavaa.
SAK pitää tärkeänä liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden lisäämistä. Viime syksynä keskeiset työmarkkinajärjestöt EK, SAK ja STTK esittivät siirtymistä pitkäjänteiseen liikennepolitiikkaan logistiikka-alan kilpailukyvyn ja tulevaisuuden turvaamiseksi. Esitys sisältyi vuoropuheluraporttiin, joka oli osa valtioneuvoston globalisaatio-selvitystä. Vuoropuhelun tarkoituksena oli työmarkkinaosapuolten yhteistyöllä selvittää alan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia sekä tehdä ehdotuksia alan kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamisesta.
SAK viittaa syksyn 2006 toimialavuoropuheluraporttiin, jossa esitettiin työmarkkinaosapuolten yhteiset suositukset logistiikkajärjestelmän kehittämiseksi. Toimiva logistinen järjestelmä on kansantalouden kilpailutekijä. Siksi tarvitaan pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa, jolla huolehditaan logistisen järjestelmän kunnosta, riittävästä rahoituksesta ja pitkäjänteisestä suunnittelusta. Vuoropuheluraporttiin kirjattiin myös eri toimialojen odotukset logistiikkajärjestelmälle. Yhteistä eri alojen odotuksille oli se, että tarvitaan tehokkaita, nopeita, turvallisia ja sujuvia kuljetuspalveluja, mikä edellyttää muun muassa riittävää panostusta liikenneväylien rakentamiseen ja ylläpitoon sekä osaavia työntekijöitä.
Työmarkkinaosapuolten keskeiset suositukset vuoropuheluraportissa käsittelivät:
- pitkäjänteistä väyläpolitiikkaa
- määrärahojen tasokorotusta ylläpitoon ja investointeihin
- uusia väylähankkeita
- suomalaisen merenkulun tulevaisuuden varmistamista
- ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamista
- tutkimus- ja kehitysasioita
- logistiikan työmarkkinoiden toimivuuden kehittämistä
- henkilö- ja työmatkaliikennettä ja
- kestävää kehitystä.
Edellä mainitut asiat ovat keskeisiä myös tulevan liikennepoliittisen selonteon valmistelussa. SAK:n kuljetusalojen jäsenliitot antavat omat lausuntonsa selontekoa varten. Näissä lausunnoissa tarkastellaan tarkemmin kunkin alan kannalta tärkeitä kysymyksiä.
SAK pitää myönteisenä hallitusohjelmaan sisältyvää tavoitetta liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden lisäämisestä. Tämä edellyttää kuitenkin selkeää tasokorotusta teiden ja ratojen ylläpitoon sekä uusiin liikenneväyläinvestointeihin.
Toimiva joukkoliikenne on tärkeää myös työvoimapolitiikan kannalta. Monissa kasvukeskuksissa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla tarvitaan lisää panostuksia joukkoliikenteeseen. Tärkeimpiä joukkoliikennehankkeita ovat länsimetron ja kehäradan rakentaminen. Näiden hankkeiden avulla voidaan edistää työvoiman liikkuvuutta sekä vähentää yksityisautojen aiheuttamaa ympäristökuormitusta pääkaupunkiseudulla. Lisäksi hankkeilla on myös asuntopoliittista merkitystä.
Liikennepoliittisilla ratkaisuilla voidaan merkittävästi vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Edellä on jo mainittu joukkoliikenteen edistäminen. Liikenteen käyttämille fossiilisille polttoaineille joudutaan etsimään vaihtoehtoja ja biopolttoaineiden käyttöä lisäämään. SAK korostaa sitä, että eri polttoainemuotojen energiataloudellisuutta ja ympäristövaikutuksia on tarkasteltava koko elinkaaren osalta ja huolehdittava kustannustehokkuudesta. Mahdollinen liikenteen mukaan ottaminen kasvihuone-kaasujen päästökauppaan tulee tehdä maailmanlaajuisesti eikä pelkästään EU:n sisäisenä ratkaisuna.
Valmisteltavan selonteon tulee SAK:n mielestä ohjata päätöksentekoa nykyistä pitkäjänteisemmäksi. Valtakunnallisesti tulisi määritellä keskeiset runkoverkot, joiden kautta kulkee valtaosa tavara ja henkilöliikenteestä. Runkoverkkojen avulla voidaan parantaa maankäytön suunnittelua sekä liikenneväylien parantamisen ja ylläpidon koordinaatiota.
Selontekomenettelyyn siirryttäessä uusien hankkeiden aloittamisen pohjana voidaan pitää edellisellä vaalikaudella tehdyn väyläohjelman hankekori II:n hankkeita. Kehäradan ja länsimetron lisäksi erityisen kiireellinen on E 18-valtatien toteuttaminen.
Suomen ja ulkomaiden välisestä tavaraliikenteestä noin 80 prosenttia kulkee meritse. Merenkulku on kasvuala, mutta Suomen lipun alla toimivien alusten ja työpaikkojen määrä on ollut pitkään vähenemässä. Suomalaisen merenkulun tulevaisuuden varmistamiseksi ja huoltovarmuuden turvaamiseksi on otettava käyttöön EU:n merenkulkupolitiikan suuntaviivojen mukaiset tukitoimet kuten kilpailijamaissa on jo tehty.
Liikennepoliittisen selonteon avulla on mahdollista saada aikaan yhtenäinen kokonaisnäkemys logistiikan kehittämisestä. Työmarkkinajärjestöjen vuoropuheluraportissa 2006 todettiin, että Suomen liikennejärjestelmä on monipuolinen, monilta osin toimiva ja hyväkuntoinen. Määrärahojen niukkuus ja koordinaation puute aiheuttavat kuitenkin ongelmia, jotka näkyvät muun muassa väyläverkon puutteellisessa ylläpidossa ja päällekkäisessä kapasiteetissa tietyillä aloilla.
Nykykuntoinen liikenneväylästö aiheuttaa lisäkustannuksia kuljetuksille, vaikeuttaa ajoittain kansalaisten jokapäiväistä liikkumista ja tuottaa tarpeettomia ympäristö-haittoja sekä vaikeuttaa liikenneturvallisuuden parantamista. Monet teiden ja rautateiden valtakunnalliset runkoyhteydet ovat kiireellisen perusparannuksen tarpeessa.
Edellä mainittujen epäkohtien korjaaminen edellyttää pitkäjänteistä suunnittelua sekä rahoitusta. SAK korostaa, että selontekoon liittyen on päätettävä myös riittävistä voimavaroista, joiden avulla liikennejärjestelmä pidetään toimivana.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry