Liikennealan kestävän kasvun ohjelma
SAK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle
Työ- ja elinkeinoministeriö
lausuntopalvelu.fi
VN/10156/2019
1. Onko ohjelman tavoitteet tunnistettu oikein? Jos ei niin, miten tulisi muuttaa?
Kyllä
2. Kuinka realistisena pidät esitettyjä tavoitteita?
Tavoitteet on asetettu sopivalle tasolle.
3. Mahdolliset kommentit toimintaympäristökuvaukseen
Kestävä yritysvetoinen kasvu ja ekosysteeminen ajattelu
4. Puuttuuko tunnistettujen ekosysteemien joukosta jokin vireillä oleva ekosysteemi tai mahdollinen ekosysteemiaihio?
5. Miten muuten haluaisit kommentoida liikennetoimialan ekosysteemistä kehittämistä?
6. Mikä toimenpidekokonaisuus on tärkein toimialan kestävän liiketoiminnan vauhdittamista ajatellen?
Skaalautuvia kestäviä ratkaisuja vientimarkkinoille
7. Mitä alla olevista toimenpiteistä pidät vaikuttavimpina? Toimenpiteet on kuvattu tarkemmin ohjelmaluonnoksessa.
Liikenne 12-suunnitelman visio ja tavoitteet ohjaavat alan kehittämishankkeita ja toimintaa. Vision ja tavoitteiden tueksi kuvataan vaikutusketjut, joilla liikennealan digitalisaatio, älykäs palveluistuminen ja käyttäytymisen muutos vaikuttavat Liikenne 12-suunnitelman strategisten tavoitteiden saavuttamiseen. Lisäksi Traficomin valmisteleman Liikennejärjestelmän strategisen tilannekuvatyön yhteydessä kuullaan vuosittain toimialan edustajia osana jatkuvaa prosessia.
8. Mitä alla olevista toimenpiteistä pidät vaikuttavimpina? Toimenpiteet on kuvattu tarkemmin ohjelmaluonnoksessa.
Edistetään kestävän ja hiilineutraalin liikenteen ja liikkumisen liiketoimintaratkaisujen ja ekosysteemien syntymistä kaupunkiseuduilla.
9. Mitä alla olevista toimenpiteistä pidät vaikuttavimpina? Toimenpiteet on kuvattu tarkemmin ohjelmaluonnoksessa.
Kansainvälisen liiketoimintapotentiaalin realisoiminen. Aktiivisten liiketoimintaekosysteemien laajentaminen aidosti kansainvälisiksi kokonaisuuksiksi, fokusoiden erityisesti kestävään kasvuun.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry