Lausunto yritystuista
Lausunto hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi taloudelliseen toimintaan myönnettävän tuen yleisistä edellytyksistä ja yritystuen yleisistä ehdoista annetun lain (786/1997) kumoamisesta
Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi
TEM/1871/03.01.01/2015
EU:n valtiontukiuudistuksen yhtenä tavoitteena on keskittyä vain eniten kilpailua vääristävien tukien ennakkovalvontaan. Siksi nykyistä useampi tuki voidaan myöntää noudattamalla yleistä ryhmäpoikkeusasetusta. Vastapainona tälle jäsenvaltioiden oikeusvarmuuden takaavia menettelyjä ja laillisuusvalvontaa pitää tehostaa merkittävästi.
Hallituksen esitys yritystuen uudistamisesta sekä sen tavoitteesta sisällyttää hyvän tuen edellytykset lainsäädäntöön sekä tehostaa hyvän tuen edellytysten ja Euroopan unionin valtiontukisääntelyn ennakkoarviointia jo toimivan yritystukineuvottelukunnan yhteydessä on oikeansuuntainen.
Hallituksen esityksellä parannetaan taloudellisen toiminnan tukien yhdenmukaista käytäntöä kansantalouden kannalta tehokkaammalla tavalla ja laajennetaan soveltamisalaa.
Esityksen mukaan yritystuilla tarkoitettaisiin valtion avustusta ja korkotukea sekä sellaista lainaa, takausta, takuuta tai muuta rahoitusta, johon sisältyy saajalle tukea. Esitys ei kattaisi verotukia.
SAK:n mielestä uuden lain soveltamisalan laajentaminen voisi koskea osittain myös kuntia ja valtiontukien tukineuvottelukunnan ennakkoarvioinnin tehostamisen arvioiminen pitäisi laajentaa koskemaan pakollisena myös verotukia.
Lain soveltamisalan laajentaminen ja kuntien tukineuvonta
Uusi laki sisältää yritystuet, jotka täyttävät Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 artiklan valtiontuen kriteerit. On hyvä, että lain soveltamisala laajenee.
Lain valmistelun yhteydessä arvioitiin, voisiko uuden lain soveltamisalaa laajentaa koskemaan lisäksi kuntien myöntämiä tukia. Tämä olisi kannatettavaa, sillä kunnat myöntävät runsaasti tukia yrityksille. Selvityksessä kuntien itsehallinnollinen asema todettiin kuitenkin niin vahvaksi, ettei hyvän tuen periaatteita voi yksipuolisesti laajentaa koskemaan niitä lailla. Jos kuntia ei saada mukaan hyvän tuen periaatteiden piiriin lailla, olisi niille vähintäänkin suositeltava hyvän tuen periaatteiden käyttöön ottoa.
Koska kunnat vastaavat omalta osaltaan siitä, että tuen antaminen ei ole laitonta valtiontukea ja että annettu tuki on muutenkin EU:n valtiontukisääntöjen mukainen, on niiden suunniteltava tukitoimenpiteen sääntelynmukaisuus hyvin. Yksi apu suunnitteluvaiheeseen olisi keskitetty EU:n valtiontukisäätelyn ennakkoarviointimenettely.
Ennakkovalvontamenettelyn vakiinnuttua olisi syytä harkita uudelleen, voisiko tukineuvottelukunnan resursseja käyttää myös yksittäisten kuntien tukijärjestelyiden arviointeihin – ainakin suurehkojen tukiohjelmien kehittämisen/myöntämisen yhteydessä.
Hyvän tuen määritelmä kohdillaan, huomioi myös yhteiskunnalliset tavoitteet
Ennakkoarviointia tehostamalla ja laajentamalla varmistetaan paremmin EU:n valtiontukisäännösten noudattaminen ja sen yleiset edellytykset taloudelliseen toimintaan myönnetyssä tukijärjestelyssä.
Myös SAK:n mielestä hyvän tuen edellytyksiä olisivat tuen selkeä ja relevantti taloudellinen tai yhteiskunnallinen tavoite. Jos tuen tavoite on taloudellinen, sen olisi kohdistuttava tarkoituksiin, joilla poistetaan puutteita markkinoiden toiminnassa. Tuen olisi oltava myös tarkoituksenmukainen, kustannustehokas ja määräaikainen ja sillä tulisi olla kannustava vaikutus.
Lisäksi hyvän tuen yksittäistä tukea myönnettäessä olisi selvitettävä hankkeeseen myönnettävän rahoituksen määrä sekä hankkeen kokonaisrahoitus, kannattavuus ja kilpailuvaikutukset sekä varmistettava, että tuen saajalla on edellytykset jatkuvaan kannattavaan toimintaan. Kaikkien yritystukien ml. verotukien, vaikuttavuuden säännöllinen arviointi on tärkeää.
Tukineuvottelukunnan ennakkoarvioinnin tehostaminen ulotettava myös verotukiin
Valtion tukiviranomainen velvoitetaan pyytämään valmisteluvaiheessa lausuntoa tukineuvottelukunnalta mm. siitä, täyttääkö tuki EU:n oikeuden valtiontuen määritelmän ja mitä menettelytapaa tukijärjestelyssä on noudatettava.
Hallitus esittää, että EU:n valtiontukisäätelyn ennakkoarviointia koskevaa pakollista lausuntomenettelyä ei sovellettaisi verotukiin ja että hyvän tuen edellytysten ennakkoarviointi olisi kaikkien yritystukimuotojen osalta vapaaehtoinen.
Koska verotukien rahallinen merkitys on suuri, SAK:n mielestä ei ole perusteltua, etteivät verotuet kuuluu ennakkoarvioinnin piiriin. Niiden tukien osalta, jotka on voitu arvioida, tukien määrä on 23,8. miljardia euroa eli 12 % Suomen bkt:sta. Lisäksi useat tutkimukset ovat todentaneet suorien tukien olevan vaikuttavampia, helpommin kohdennettavia ja läpinäkyvämpiä kuin verotuet.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry