Lausunto yritysten määräaikaista kustannustukea koskevan lain (508/2020) muuttamisesta
SAK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle
Työ- ja elinkeinoministeriö
lausuntopalvelu.fi
VN/2629/2021
1. Tukikaudeksi esitetään 1.11.2020-28.2.2021. Pidättekö neljän kuukauden tukikautta sopivana ajanjaksona, ottaen huomioon, että vertailukausi on 1.11.2019-29.2.2020?
Jotta yritystuella saadaan parhaat mahdolliset työllisyysvaikutukset, tulisi tukikauden olla tuen julkistamishetkestä ajassa eteenpäin. Kustannustuki korvaa osin palkkakustannuksia, joten sillä voisi periaatteessa olla vaikutusta työllistämisen kannustimiin ja liiketoiminnan ylläpitämisen kannattavuuteen, mutta takautuvasti ilmoitettuna kannustinhyödyt menetetään. Toisaalta kun kustannustukia toteutetaan toistuvasti ja sitä lupaillaan etukäteen, niin takautuvalla tuella ei saavuteta myöskään yllätysmomenttia, joka varmistaisi, ettei tuki vääristä yritysten päätöksiä. Ei ole hyvä, että yritykset joutuvat arvailemaan kustannustuen yksityiskohtia liiketoimintapäätöksiä tehdessään ja tuen yksityiskohdista tehdään viralliset päätökset takautuvasti.
2. Toimialarajaus esitetään pidettäväksi ennallaan, mutta valtiokonttori voi myöntää tukea harkinnanvaraisesti yritykselle, jonka liikevaihto on laskenut Covid-pandemiaan liittyvistä syistä. Pidättekö toimialarajauksen säilyttämistä hyvänä, ottaen huomioon, että asetuksessa määriteltyjen toimialojen ulkopuoliset yritykset voivat hakea tukea myös?
Ei kommentoitavaa tähän.
3. Tuen saamisen edellytyksenä on, että yrityksen liikevaihto on laskenut 30 % vertailukauteen verrattuna. Onko 30 prosenttia sopiva tuen määräytymisen edellytyksenä?
Ei kommentoitavaa tähän.
4. Tuen enimmäismääräksi ehdotetaan 1 000 000 euroa. Onko enimmäismäärän taso mielestänne riittävä?
Enimmäismäärä on riittävä. Isoimmilla yrityksillä on muita paremmat mahdollisuudet hakea ulkopuolista rahoitusta, joten niiden tapauksessa kansantaloudelliset perusteet kustannustuen kaltaiselle tuelle ovat heikommat. On tärkeä varmistaa, että eri tukien yhteenlaskettu enimmäismäärä ei johda siihen, että ravintoloille aiemmin myönnetty uudelleentyöllistämisen tuki vaikuttaisi mahdollisuuksiin saada kustannustukea. Jos aiemmin myönnetty työllistämistuki pienentäisi kustannustukea, se efektiivisesti tarkoittaisi sitä, että työllistämiskannustin poistetaan jälkikäteen. Tätä ei voidaan pitää reiluna eikä ennakoitavuuden kannalta hyvänä lopputulemana.
5. Joustamattomat kustannukset
Kustannustuen työllisyyshyötyjen kannalta on olennaista, että palkkakustannukset ovat tuen piirissä. Kannustinvaikutusten takia tuen yksityiskohdat pitää myös saada yritysten tietoon ennen tukikauden alkua.
6. Kustannustuen laskentakaava
Tuen kohdistaminen erityisesti pienille yrityksille on perusteltua, koska suurimmilla yrityksillä on parhaat mahdollisuudet muihin rahoitusratkaisuihin, jolloin kansantaloudellinen peruste tällaiselle könttäsummatuelle on pienempi.
Lausunnonantajan lausunto
Yritystuilla pitäisi pyrkiä tukemaan kansantaloutta ja työllisyyttä. Siitä näkökulmasta takautuvasti myönnettävä kustannustuki ei ole optimaalinen. Kustannustuki olisi syytä suunnitella sellaiseksi, että se mahdollisimman hyvin kannustaisi työllistämään. Tästä näkökulmasta olisi tärkeää, että tukea koskevat yksityiskohdat olisivat yritysten tiedossa ennen tukikauden alkua.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry