Lausunto vuodelta 2016 toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista
Verohallinto
Dnro 165/200/2015
Verohallinnon tänä vuonna toteuttama asuntoedun arvostuksen rakenteellinen muutos näyttää sujuneen ilman suuria ongelmia. Asuntoedun arvostusmalli on nyt aiempaa oikeudenmukaisempi ja asuntoedun verotusarvot ovat lähempänä todellisia vuokria.
Verohallinto esittää vuoden 2016 asuntoedun verotusarvoihin Helsinki 1 alueella noin 2 prosentin, Helsinki 4 alueella ja Vantaalla 3 – 4 prosentin ja muilla alueilla noin 3 prosentin korotuksia. Korotukset vastaavat Tilasto-keskuksen mukaisia vuokrien vuosinousuja (2. nelj. 2015). Asuntojen vuokrien vuosinousu vaihtelee alueellisesti 2,2 prosentista 4,4 prosenttiin. Suurinta vuokrien nousu on ollut Vantaalla.
Vuokrat ovat nousseet keskimäärin runsaat 3 prosenttia, vaikka Tilasto-keskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan kuluttajahinnat eivät tänä vuonna merkittävästi nouse tai laske. Kuluttajahintoja on hillinnyt korkotason lasku sekä kulutuselektroniikan ja polttonesteiden halpeneminen. Hintavakaus on ylläpitänyt palkansaajien ostovoimaa.
Vuokra-asunnossa asuvien kotitalouksien kohtaama inflaatio on kuitenkin erilainen. Jos asuntoetuun tehtyjen korotusten seurauksena asuntoedun arvo nousee käypää vuokraa korkeammaksi, verotuksessa voidaan kuitenkin aina käyttää edun käypää arvoa.
Ravintoedun arvoihin esitetään 1 – 1½ prosentin korotuksia.
Autoedun perusarvot esitetään pidettäväksi ennallaan ja käyttö-kustannuksiin esitetään alennuksia polttoaineen hintojen alenemisen johdosta.
SAK:lla ei ole huomautettavaa Verohallinnon esitysten johdosta.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry