Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Lausunto luonnoksesta hallituk…

Lausunnot

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi varainsiirtoveron muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
PL 28
00023 Valtioneuvosto

VM055:00/2012, 996/03.01.00/2012

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi varainsiirtoverolakia siten, että asunto-osakeyhtiön ja keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden sekä asunto-osuuskunnan osuuksien luovutuksesta suoritettava varainsiirtovero korotettaisiin 1,6 prosentista 2 prosenttiin. Lisäksi yhtiön lainaosuudet ehdotetaan luettavaksi veron perusteeseen.

Muiden arvopaperien luovutuksesta vero säilyy 1,6 prosenttina eli asunto-osakkeille säädettäisiin oma veroprosentti. Pörssiosakkeista ei tietyin edellytyksin makseta varainsiirtoveroa.

Muutoksen verotuotoksi arvioidaan 80 milj. euroa. Fiskaalisen tavoitteen lisäksi muutoksilla vähennettäisiin suoraan ja välillisesti yhtiön kautta omistetun kiinteistön luovutuksen varainsiirtoverorasituksen eroa. Suoraan omistetun kiinteistön luovutuksen varainsiirtovero säilyy neljänä prosenttina.

Varainsiirtoveron pohja on pidemmän ajan kuluessa kaventunut. Kehitykseen on useita syitä mm. yhtiölainaosuudet ovat nousseet jopa 85 prosenttiin velattomasta hinnasta. Muutoksella parannetaan veron neutraalisuutta suhteessa suoraan kiinteistöomistukseen, jossa myyjän velan vastattavaksi ottaminen katsotaan kauppahinnan lisäksi vastikkeeksi, josta vero on suoritettava.

Esitettyyn muutokseen liittyy ongelmia, joita rakennusala on tuonut esille. Asuminen ja erityisesti asunnon vaihtaminen kallistuu. Asuntomarkkinoiden jäykistyminen voi vähentää työvoiman liikkumista ja näin heikentää työllisyyttä. Toisaalta vakituisen ensiasunnon hankinta säilyy kuitenkin edelleen vapaana varainsiirtoverosta.

Rakennusala pitää kohtuuttomana sitä, että muutos kohdistuu vain kiinteistöalaan ja näin kiinteistöt saatetaan sijoituskohteena muita yhtiöitä huonompaan asemaan. Esityksessä tätä asiaa ei ole pohdittu.

Rakennusalan kannanotossa kiinnitetään huomiota myös siihen, että esitetty muutos voi johtaa toiminnan siirtymiseen Suomen verolainsäädännön ulottumattomiin. Tämä on esityksessä kuitenkin pyritty torjumaan. Muutoksen vaikutuksia tulee kuitenkin seurata, jotta mahdollinen veronkierto voidaan estää.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry