Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Laki ulkomaisten väliyhteisöje…

Lausunnot

Laki ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain muuttamisesta, hallituksen esityksen valmistelu VM111:00/2018

SAK:n lausunto valtiovarainministeriölle

Valtiovarainministeriö
valtiovarainministeriö@vm.fi

Lausuntopyyntönne 6. elokuuta / VM/1432/03.01.00/2018

Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään, että ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annettua lakia muutetaan. Tarkoituksena on muuttaa lakia siten, että se vastaisi sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta annettua direktiiviä (EU) 2016/1164.

SAK pitää esitysluonnosta kokonaisuutena varsin hyvänä. Haluamme kuitenkin kiinnittää huomiota seuraaviin kohtiin:

Väliyhteisösääntelyn tarkoituksena on verottaa tuloja, jotka on kanavoitu matalan verotuksen valtioihin asettautuneisiin yhtiöihin. Suomessa on ollut kansallinen väliyhteisösääntely voimassa vuodesta 1995.

Nykyisin kansallisen sääntelyn mukaan ulkomaista yhteisöä pidetään väliyhteisönä, jos sen tuloverotuksen tosiasiallinen taso yhteisön asuinvaltiossa on alempi kuin 3/5 eli 60 prosenttia Suomen yhteisöverotuksen tasosta. Suomen yhteisöverokantaa on alennettu väliyhteisösääntelyn voimassaoloaikana 25 prosentista 20 prosenttiin. Samalla väliyhteisölain soveltamisen edellyttämä alhaisen verotuksen taso on alentunut 15 prosentista (25*3/5) 12 prosenttiin (20*3/5). SAK esittää, että taso palautetaan 15 prosenttiin eli alhaisena verotuksena pidetään tasoa, joka on alhaisempi kuin ¾ eli 75 prosenttia Suomen verotuksesta.

SAK:n mielestä Suomen väliyhteisölain tulee mahdollistaa myös ETA-maiden väliyhteisöjen tulojen verotus siltä osin, kun väliyhteisön tulot eivät kerry niiden kotivaltiossa tosiasiallisesti harjoitetusta toiminnasta. ETA-alueella taloudellista toimintaa harjoittavia yhteisöjä koskevaa poikkeusta tulee täsmentää ilmeisen keinotekoisiin järjestelyihin puuttumiseksi.

SAK esittää, että väliyhteisölakia täydennetään laajentamalla ulkomailla rekisteröityjen yhteisöjen verovelvollisuutta Suomessa siten, että ne ovat Suomessa yleisesti verovelvollisia, kun niitä tosiasiallisesti johdetaan Suomesta (Elinkeinoverotuksen asiantuntijatyöryhmän ehdotus vuodelta 2013).

Hallituksen esitysluonnoksessa ei esitetä direktiivin täytäntöönpanon johdosta muutoksia nykyiseen kansalliseen veronkiertosäännöstöön. Katsotaan, että direktiivin säännökset tulevat toimeenpannuksi nykyisellä kansallisella säännöksellä. Lisäksi säännöksen muutos aiheuttaisi oikeudellista epävarmuutta pitkäksi aikaa. SAK toivoo kuitenkin, että esitysluonnoksessa pohditaan, minkälaisia muutoksia Suomen veronkiertosäännöstön täsmentämiseksi tarvitaan. Veroseuraamuksiin nähden vähäiset liiketaloudelliset perusteet eivät saa estää puuttumista aggressiiviseen verosuunnitteluun.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry