s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Koulutustoimikuntajärjestelmän…

Lausunnot

Koulutustoimikuntajärjestelmän kehittäminen osaamisen ennakointifoorumiksi

Opetus- ja kulttuuriministeriö
kirjaamo@minedu.fi

OKM/23/040/2013 OKM028:00/2013

Koulutustoimikuntajärjestelmän kehittämiseksi jätetty esitys sisältää ehdotuksen nykyisistä koulutustoimikunnista luopumisesta ja niiden korvaamisesta vuoden 2017 alusta lukein osaamisen ennakointifoorumilla. Ehdotus perustuu koulutustoimikuntien itsensä sekä sidosryhmien yhteistyöhön, jossa SAK jäsenliittoineen on ollut mukana. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry pitää esitystä pääosin kannatettavana, mutta haluaa lausunnossaan kiinnittää huomion seuraaviin asiakohtiin.

Rakenne

Uusi osaamisen ennakointifoorumi muodostuisi kolmesta tahosta: ohjausryhmästä, ennakointiryhmistä ja asiantuntijaverkostoista, jotka kootaan opetushallinnon, työelämän, koulutuksen järjestäjien, alan tutkimuksen ja opetuksen sekä opiskelijoiden keskuudesta enintään neljän vuoden toimikaudeksi.

SAK pitää rakennetta kannatettavana. Ennakointiryhmien kokoonpanossa on huomioitava aito työelämäyhteys ja osaaminen. On hyvä, että työnantaja ja työtekijäedustajia on yhtä paljon ja työelämän edustus on vahvaa. SAK pitää erittäin tärkeänä, että työelämäjärjestöillä on jatkossakin neuvottelumandaatti paitsi ennakointiryhmien jäsenten myös niiden puheenjohtajien ja varapuheenjohtajien nimeämisen osalta.

SAK kannattaa asiantuntijaverkoston perustamista. Kun ennakointifoorumien määrä suhteessa nykyisten koulutustoimikuntien määrään vähenee, on mahdollistettava osaamisen täydentäminen tarvittaessa. SAK korostaa, että osaamis- ja toimialojen laajetessa on huolehdittava, ettei järjestelmään muodostu katvealueita tai osaamiskapeikkoja. On tärkeää varmistua siitä, että myös pienten alojen edustus ja alakohtaiset tarpeet tulevat huomioiduiksi.

Tehtävät

Esityksen mukaisesti osaamisen ennakointifoorumi jatkaa ja kehittää koulutustoimikunnissa tehtyä työtä ja tukee osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointia. Ohjausryhmän pääasiallinen tehtävä on suunnitella, ohjata ja tukea ennakointiryhmien työtä. Ennakointiryhmien tehtävissä korostuu ennakointityö, tulosten ja vaikuttavuuden näkyväksi tekeminen, jota työtä täydentävät ja syventävät tarvittaessa muodostettavat asiantuntijaverkostot.

SAK näkee myönteisenä, että ennakointityö ja sen tulosten hyödyntäminen päätöksenteon pohjana korostuu uudessa toimintamallissa. Nykyisen koulutustoimikuntajärjestelmän osalta juuri työn vaikuttavuus on koettu ongelmallisena. On hyvä, että tähän on kiinnitetty huomiota. Laaja-alainen tietojen ja käytänteiden vaihto nähdään tärkeänä. Määrällisen ja laadullisen ennakoinnin yhteensovittaminen on perusteluta. SAK korostaa, että toiminnan ytimessä on pidettävä tiukasti koulutuksen ja työelämän yhteistyö ja vuorovaikutus. Työelämän eri osapuolien edustajilla tulee olla vahva rooli ja vaikutusvalta tutkintojen määrän ja sisältöjen ratkaisemisessa.

SAK näkee tärkeänä, että tutkintotoimikuntien ja uusien osaamisen ennakointiryhmien välinen yhteistyö ja suhde määritellään ja sitä edelleen kehittään, etenkin kun ne käsittelevät jatkossa entistä laajempia kokonaisuuksia.

Osaamis- ja toimialat

Nykyisten 26 koulutustoimikunnan sijaan esitetään muodostettavaksi 11 osaamis- ja toimialaltaan laaja-alaisempaa ennakointiryhmää. Jaottelun lähtökohta on haettu ennakointiryhmien tehtävien kautta ja siinä on pyritty huomioimaan paitsi alakohtainen myös koko työvoimaa koskeva osaamis- ja työvoimatarpeita luotaava näkökulma. Laaja-alaistamisella haetaan paitsi työelämän ja koulutuksen nykyistä kattavampaa vuorovaikutusta ja kohtaantoa myös toiminnan tehostamista ja niukkenevien resurssien täsmällistä ja tarkoituksenmukaista kohdentamista.

SAK katsoo, että ennakointiryhmien vastuualat tulee muodostaa kattavasti siten, että ryhmät aidosti kykenevät vastaamaan niille asetettuihin tehtäviin tuottaa kaikille aloille ja kaikille koulutusasteille ennakointitietoa. Vastuualoista päätettäessä tulee palvelu- ja osaamisketjut huomioida kokonaisuutena. Työelämäjärjestöillä tulee olla neuvottelumandaatti vastuualoista päätettäessä ja niitä on voitava tarkastella uudelleen tarvittaessa.

Vaikutukset ja resurssit

Uudistuksella ei esitetä olevan taloudellisia vaikutuksia. Osaamisen ennakointifoorumit toimisivat jatkossa samansuuruisilla tai pienemmillä resursseilla kuin nykyinen koulutustoimikuntajärjestelmä.

SAK katsoo, että toiminnalle on varattava riittävät voimavarat ja resurssit. Ennakointiryhmien ja asiantuntijaverkon osalta on huolehdittava niiden taloudellisista toimintaedellytyksistä. Kasvaviin ja muuttuviin tehtäviin vastaaminen edellyttää rahoituksen kannustavuuden huomioimista resurssien osalta. Taloudelliset ja toiminnalliset resurssit tulee mitoittaa ottaen huomioon foorumin laajentunut tehtävä- ja toimialakenttä. Resurssien niukkuus on huomioitava toiminnan suunnittelussa ja strategiassa. On varmistuttava siitä, että työelämäedustajien toimintaedellytykset ovat riittävät ja aktiivisen osallistumisen mahdollistavia.

Uutta mallia ei enää säädettäisi asetuksella. Asetuksesta luopumista on perustelu joustavuuden lisäämisellä. SAK yhtyy näkemykseen järjestelmän joustavuuden osalta, mutta katsoo että uutta kevyempääkin toimintamallia tulee rakentaa ja suunnitella pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti. Hallinnollinen keveys ei sää johtaa poukkoilevaan toteutukseen. Ilman näkyvää säätelyä tulevien foorumien mandaatti, tehtävä ja resurssit voivat hälvetä. SAK edellyttää, että osaamisen ennakointifoorumeista säädetään jatkossakin asetuksella.

Lausunnon keskeinen sisältö

Uusi osaamisen ennakointifoorumi jatkaa koulutustoimikuntien työtä kuitenkin painottuen laadulliseen ja määrälliseen osaamis-, koulutus ja työelämätarpeet huomioivaan ennakointiin ja tulosten vaikuttavuuden lisäämiseen päätöksenteon pohjana. SAK näkee kokonaisuuden tältä osin myönteisenä.

SAK korostaa, että toiminnan ytimessä on pidettävä tiukasti koulutuksen ja työelämän yhteistyö ja vuorovaikutus. Ennakointiryhmien vastuualat tulee muodostaa kattavasti siten, että ryhmät aidosti kykenevät vastaamaan niille asetettuihin tehtäviin tuottaa kaikille aloille ja kaikille koulutusasteille ennakointitietoa. Vastuualoista päätettäessä tulee palvelu- ja osaamisketjut huomioida kokonaisuutena. Osaamis- ja toimialojen laajetessa on huolehdittava, ettei järjestelmään muodostu katvealueita tai osaamiskapeikkoja. On tärkeää varmistua siitä, että myös pienten alojen edustus ja alakohtaiset tarpeet tulevat huomioiduiksi.

Työelämäjärjestöillä tulee olla neuvottelumandaatti vastuualoista päätettäessä ja niitä on voitava tarkastella uudelleen tarvittaessa. Ennakointiryhmien kokoonpanossa on huomioitava aito työelämäyhteys ja osaaminen sekä työelämän vahva edustus. Työelämäjärjestöillä tulee olla neuvottelumandaatti niiden kokoonpanosta päätettäessä.

Uusi osaamisen ennakointifoorumi tarvitsee toimintansa tärkeyden edellyttämät taloudelliset ja toiminnalliset resurssit. Ammatillisen koulutuksen toimintakenttään kohdistuu lähivuosina monia erittäin perustavia muutoksia, jotka on foorumia muodostettaessa otettava huomioon. SAK edellyttää, että osaamisen ennakointifoorumeista säädetään jatkossakin asetuksella.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry