s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Koulutusta koskevan lainsäädän…

Lausunnot

Koulutusta koskevan lainsäädännön selkeyttäminen

Hallituksen esitysluonnos laeiksi perusopetuslain, lukiolain, ammatillisesta perusopetuksesta annetun lain, oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö
00023 Valtioneuvosto
kirjaamo@minedu.fi
normipurku@minedu.fi

OKM/29/010/2016

Koulutusta koskevan lainsäädännön selkeyttäminen ja päällekkäisyyksien purku on toiminnallisesti ja taloudellisesti perusteltua. Kasvatus- ja opetusalalla on tarve täsmentää säädöksiä, jotta voitaisiin turvata koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen. SAK pitää lakiesityksiä koulutuksen voimavaroja tarkoituksenmukaisesti ohjaavina. Pyydettynä lausuntonaan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry kiinnittää huomion seuraaviin esityksen asiakohtiin.

Oppilas- ja opiskelijahuolto

SAK pitää ehdotettua uudistusta perusteltuna. Nykytilanteeseen verrattuna ehdotus selkeyttäisi lainsäädännöllistä ja hallinnollista menettelyä, kun sääntely koottaisiin nykyisten usean erillislain sijasta yhteen. SAK näkee, että oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttaminen esitetyllä tavalla selkeyttäisi eri toimijoiden käytänteitä, vastuunjakoa ja saattaisi opiskelijat tasa-arvoiseen tilanteeseen.

SAK painottaa kuitenkin, etteivät hallinnolliset uudistukset saa heikentää palvelujen saatavuutta ja laatua. Oppilas- ja opiskelijahuollon palveluiden tulee olla opiskelijoiden helposti saatavissa ja saavutettavissa. Opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut tulee järjestää opiskelijoille yhdenvertaisesti. Näiden palveluiden tulee olla oppilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti toteutettuja myös sote-uudistuksen jälkeen.

Ammatillinen perusopetus

Esityksessä ehdotetaan määräaikaisen erottamisen hallinnollista menettelyä kevennettäväksi siten, että lukiolaissa ja laissa ammatillisesta perusopetuksesta säädetty oppilaitoksesta tai asuntolasta erottamisen määräajaksi voisi tehdä rehtori monijäsenisen toimielimen sijasta tai lisäksi.

Koulutuksen järjestäjällä on vastuu huolehtia turvallisesta oppimisympäristöstä. Esityksen ehdotus, että määräaikaisesta oppilaitoksesta tai asuntolasta erottamisesta voisi päättää koulutuksen järjestäjän niin päättäessä myös rehtori, on kannatettava.

SAK katsoo kuitenkin, että opiskelijan oikeusturvasta tulee huolehtia kaikissa tilanteissa, myös erottamiskäytänteiden osalta. Erottamiskäytänteiden lieventämisellä saavutettu säästö jäisi ammatillisen koulutuksen osalta varsin pieneksi. Tarkoituksenmukaisempaa onkin huolehtia oppilaiden henkisestä ja fyysistä turvallisuudesta ennakoiden.

Lukiolaki

Lukion yksikköhintaa koskevaa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että yksikköhinta olisi riippumaton opiskelijan iästä. Jatkossa rahoitus määräytyisi sen mukaan, suoritetaanko lukio-opintoja nuorille vai aikuisille tarkoitetun oppimäärän mukaan eikä opiskelijan iällä olisi enää vaikutusta rahoitukseen.

SAK pitää esitystä perusteltuna, joskin toteaa, että esityksillä tavoitellut säästöt ovat varsin marginaalisia. SAK katsoo, että jatkossa tulee huolehtia siitä, ettei muutos kohtuuttomasti kavenna aikuislukioissa opiskelevien oppiainekohtaista valikkoa ja mahdollisuutta valinnaisuuteen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry