Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttaminen

SAK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle
29.04.2022 14:07

Hallituksen esitys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain ja eräiden siihen liittyvien säädösten muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö
www.lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne 18.3.2022
VN/20245/2021

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry lausuu seuraavaa:

Esitys on oikeansuuntainen ja kannatettava. On hyvä, että laadun ja ympäristötekijöiden huomion ottamista vastuullisuuden osana painotetaan ja että tietyt ympäristörikokset ehdotetaan otettavaksi huomioon poissulkemisperusteena. Esitystä tulisi kuitenkin vielä parantaa seuraavasti:

1) Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman toteuttamiseksi olisi syytä enemmän painottaa laadun ensisijaisuutta ja ohjata konkreettisin esimerkein hankintoja vastuullisemmiksi. Muutoin voi käydä niin, että lakimuutoksen tarkoitus ei toteudu vaan että hankintahinta on edelleenkin ensisijainen kriteeri.

2) Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta tähdensi valtioneuvoston ihmisoikeusselonteosta antamassaan lausunnossa, että julkisissa hankinnoissa tulee varmistaa hankintojen toteuttaminen siten, että ihmisoikeudet toteutuvat (TyVL 2/2022, s. 9). Valiokunnan huomautus on syytä ottaa huomioon jatkovalmistelussa.

Työelämässä ihmisoikeuksien toteutuminen tarkoittaa muun muassa sitä, että ehkäistään työvoiman hyväksikäyttöä. Työvoiman hyväksikäyttö on sitä todennäköisempää, mitä pitempiä alihankintaketjut ovat. Törkeimmillään hyväksikäyttö on ihmiskauppaa ja lievimmillään ylityökorvausten tai muiden korvausten maksamatta jättämistä. Hyväksikäytön ehkäisemiseksi ja alihankinnan laadun parantamiseksi ketjutusta on rajoitettava.

Pelkkä ketjutuksen rajoittaminen ei kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös muita toimenpiteitä. Tällainen toimenpide olisi ensinäkin se, että Kansainvälisen työjärjestön (ILO) sosiaalilausekkeita koskeva yleissopimus numero 94 ulotettaisiin koskemaan kaikkia hankintoja eikä vain valtion keskusyksiköitä. Toinen toimenpide voisi olla se, että julkisissa hankinnoissa edellytettäisiin, että kilpailun voittanut yritys olisi yhteisvastuullisesti ja huolellisuusvelvoitteensa mukaisesti vastuussa alihankkijoidensa työntekijöiden palkoista. Vastaavantyyppistä vastuuta on jo nyt esimerkiksi rakennusalalla sekä silloin, kun työnantaja palkkaa laittomasti maassa oleskelevia työntekijöitä (työsopimuslain 11 luku).

Julkisia hankintoja tekevillä on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa hankintojen laatuun ja vastuullisuuteen. Lainsäätäjän on edistettävä näiden mahdollisuuksien käyttämistä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry