Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Jatkuvan oppimisen digitaaline…

Lausunnot

Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne
20.11.2024
VN/1227/2024

SAK:n lausunto hallituksen esitykseen jatkuvan oppimisen digitaalista palvelukokonaisuutta koskevaksi lainsäädännöksi.

Osaamistiedot

Onko ehdotettu laki valtakunnallisesta jatkuvan oppimisen osaamistietovarannosta selkeä? Jos ei, mikä siinä on epäselvää?

Onko teillä huomioita osaamistietojen hyödyntämismahdollisuuksista ja reunaehdoista pykälissä 7 ja 8?

Muita huomioita ehdotetusta osaamistietovarantoa koskevasta sääntelystä?

Koulutustarjonnan tiedot

Onko opinto- ja tutkintorekisterilakiin ehdotettu luku jatkuvan oppimisen koulutustarjonnan tietovarannosta selkeä? Jos ei, mikä siinä on epäselvää?

Onko palveluun sisällytettävä, pykälien 22 b ja 22 c mukainen koulutustarjonta tarkoituksenmukainen?

Muita huomioita ehdotetusta koulutustarjonnan tietovarantoa koskevasta sääntelystä?

Muita huomioita hallituksen esityksen luonnoksesta

SAK:n lausunto hallituksen esityksestä jatkuvan oppimisen digitaalista palvelukokonaisuutta koskevaksi lainsäädännöksi

Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK ry pitää hallituksen esitystä hyvänä ja perusteltuna. Digitaalisten palvelujen kehittäminen on avainasemassa työllisyyden ja Suomen kilpailukyvyn parantamisessa. Osaamisen kehittäminen ja sen näkyväksi tekeminen ovat erittäin kannatettavia tavoitteita.

Esityksessä on huomioitu hyvin tietosuojaa koskevat kokonaisuudet. Kuten esityksessä käy ilmi, koulutus- ja osaamistiedoissa on arkaluonteisia asioita, joiden käsittelyssä pitää noudattaa erityistä varovaisuutta. Tekoälyn hyödyntäminen on jo tätä päivää, mutta sen kehittyminen vaatii lainsäädännön ja valvonnan jatkuvaa kehittämisetä.

Kansalaisen suostumukselle perustuva tietojenjako on kannatettava tapa. Käytännön toteutuksessa pitää panostaa kansalaisten tietoisuuden ja osaamisen lisäämiseksi uusista palveluista. Etenkin oppilaitosten ja työvoimaviranomaisten tehtävänä on perehdyttää käyttäjiä.

SAK pitää hyvänä, että Opetushallitus ja KEHA-keskus toimivat asiassa vastuullisina viranomaisina. SAK vaatii, että uusiin tehtäviin osoitetaan virastoille riittävät resurssi. Etenkin Opetushallituksen rahoitusta ja henkilöstöresursseja on leikattu rajusti.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry