s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Finanssimarkkinoita koskevien …

Lausunnot

Finanssimarkkinoita koskevien säännösten rikkomuksiin liittyvät ilmoitukset

Valtiovarainministeriö
valtiovarainministerio@vm.fi

VM 124:01/2015

Yleiset huomautukset

Koska SAK ei ole osallistunut esityksen valmisteluun lausumme asiasta yleisellä tasolla perustuen siihen, mitä lausuimme kansallista ilmiantajien suojaa pohtineen työryhmän mietinnöstä.

Esityksen mukaan EU:n edellyttämä finanssialan väärinkäytöksistä ilmoittajien ja ilmoituksen kohteena olevien tahojen suojelu turvattaisiin finanssialan sisäisin toimin valtiovarainministeriön asetuksella. Toki näinkin voidaan menetellä, ainakin aluksi. Mutta tällainen menettely ei nähdäksemme ole lopullinen ratkaisu niihin YK:n korruptionvastaisen yleissopimuksen artiklassa 33 esitettyihin suosituksiin yleisestä, kaikkien käytössä olevasta ilmoituskanavasta ja sitä kanavaa käyttävien ilmoittajien suojelusta, joka on koottu omaksi, ilmoittajien suojelun täsmentäväksi laiksi. Erilaisissa alakohtaisissa ilmoitusmenettelyissä on myös se ongelma, että niissä esille nousevat vain tietyntyyppiset vastatoimet.

Tämä on todettu selvästi myös Ruotsin uudessa, vuoden 2017 alusta voimaan astuvassa laissa ilmoittajien suojelemiseksi. Lain perusteluissa todetaan, että säätämällä uusi laki varmistetaan, että kaiken tyyppiset vastatoimet (ei ainoastaan irtisanominen) otetaan huomioon. Tämän lisäksi varmistetaan, että ilmoittajien suojeluun liittyvät säännökset ovat ymmärrettäviä, saavat tarpeeksi huomiota ja löytyvät yhdestä paikasta. Uuden lainsäädännön on tarkoitus astua voimaan tammikuussa 2017. Uutta lakia on tarkoitus soveltaa kaikkiin julkisen ja yksityisen sektorin työntekijöihin työsuhteen muodosta riippumatta. Kaikki työnantajat kuuluvat lainsäädännön piiriin.

Hyvin organisoitu ilmoituskanava ei siis voi olla mykkä. Sen pitäisi antaa ilmoittajille palautetta viranomaisvastuulla siten, että ilmoittajien käsitys ilmoituksen oikeudellisista perusteista, sen käsittelyyn liittyvistä vastuista ja mahdollisista seurauksista lisääntyisi. Ilmoittajien näkökulmasta tällaisen tiedon puute on ilmoittamisen suurin ongelma, jopa suurempi kuin ne mahdolliset negatiiviset seuraukset, joita ilmoittamiseen liittyvät vastatoimet ovat ilmoittajille aiheuttaneet.

SAK:n mielestä yleinen ilmoituskanava tarvitaan myös Suomeen. SAK:n mielestä on myös tärkeää, että sitä koskeva valmistelutyö aloitetaan välittömästi. Tämän työn yhteydessä on myös ratkaistava kysymys marssijärjestyksestä: onko ilmoitus tehtävä ensin sisäisesti, ilmoittajan työpaikkaa koskien, vai voiko ilmoittaja valita suoraan yleisen kanavan, jos hän pitää sitä omalta kannaltaan parempana vaihtoehtona.

Oma erillinen, epäkohtien ilmoittajien suojelun täsmentävä laki on SAK näkemyksen mukaan perusteltu myös siinä tapauksessa, että ilmoituskanavat ovat toimialakohtaisia. Alan kirjallisuuden perusteella on kuitenkin syytä lausua, että finanssialalla esiintyneet väärinkäytökset ja niiden ehkäiseminen ovat aidosti vaikeita asioita ja vaativat siksi yhteiskunnan ja lainsäätäjän erityisen huomion.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry