Esitysluonnos lakimuutoksista taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönottamiseksi
SAK:n lausunto valtiovarainministeriölle
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi tuloverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönottamiseksi
Valtiovarainministeriö
VN/11141/2020
Valtiovarainministeriö on pyytänyt Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:ltä kirjallista asiantuntijalausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi tuloverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönottamiseksi.
SAK kiittää lausuntopyynnöstä ja lausuu asiassa seuraavaa.
Koska taloudellista työnantajaa koskeva hallituksen esityksen luonnos on ollut lausuntokierroksella jo aiemmin, keskitymme lausunnossa ainoastaan esitykseen tehtyihin muutoksiin.
Esitysluonnoksen muutokset perusteltuja
Esitysluonnokseen on tehty useita muutoksia alkuperäiseen verrattuna. Näistä merkittävin on päivämääräkohtaisen alarajahuojennuksen lisääminen. Etuyhteydessä ulkomaiseen työnantajaan olevalle suomalaiselle taloudelliselle työnantajalle työskentelevä rajoitetusti verovelvollinen ulkomainen työntekijä olisi oikeutettu lyhytaikaisesta työskentelystä saadun palkkatulon verovapauteen, mikäli työskentely kestäisi enintään 15 työpäivää yhtäjaksoisesti sekä enintään 45 työpäivää kalenterivuoden aikana. Taloudellisen työantajan määritelmä on siirretty tuloverolakiin ja säännökseen on lisätty ulkomaisen työnantajan määritelmä. Esityksen voimaantuloajankohta on siirretty vuoteen 2023.
Päivämääräkohtaisen alarajahuojennuksen lisääminen esitysluonnokseen on perusteltu muutos. Näiltä osin esitys vastaa Ruotsissa käyttöön otettua taloudellista työnantajaa koskevaa sääntelyä. Kuten SAK aikaisemmassa lausunnossaan toi esille, päivämääräkohtaisen alarajahuojennuksen lisäämisestä syntyvä työntekijöiden, työnantajien ja Verohallinnon hallinnollisen kustannusten pienentyminen ylittää siihen mahdollisesti liittyvät haitat.
Esitysluonnoksessa taloudellisen työnantajan käsitteen voidaan katsoa pitävän sisällään myös vuokratyötä koskevan säännöksen. Tämä poistaa alkuperäisessä esityksessä olevan epäselvyyden koskien taloudellisen työnantajan ja vuokratyön määritelmien välistä rajanvetoa. Käsitettä voidaan esityksen mukaisesti soveltaa sekä yleisesti että rajoitetusti verovelvollisen palkkatuloon. Esitykseen on myös lisätty ulkomaisen työnantajan määritelmä, mitä voidaan pitää perusteltuna. Taloudellisen työnantajan käsitettä voidaan edelleen pitää jossain määrin tulkinnanvaraisena, joten tarkempi määrittely jäänee oikeus- ja verotuskäytännön varaan.
Ennakkoperintälain 25 §:ää on tarkoitus muuttaa siten, että rajoitetusti verovelvollinen ulkomainen yritys voidaan merkitä ennakkoperintärekisteriin silloin, kun sillä on Suomessa kiinteä toimipaikka tai yrityksen kotipaikka on valtiossa, jonka kanssa Suomella on kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskeva sopimus. Muutos on perusteltu muun muassa sijoittautumisvapauden näkökulmasta.
Esitysluonnoksessa raportointivelvoitteet koskisivat sekä suomalaista että ulkomaista yhtiötä. Näitä velvoitteita ja niiden vaikutuksia erityisesti konsernitilanteiden osalta voitaisiin avata esitysluonnoksessa tarkemmin. Yksittäisenä huomiona todettakoon, että esitettyä tuloverolain 8 §:ää voitaisiin selkeyttää kirjoittamalla säännöksessä oleva pykäläviittaus auki.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry