Esitys ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista annetun asetuksen muuttamisesta

SAK:n lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle
07.05.2018 14:17

Opetus- ja kulttuuriministeriön esitys ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista annetun asetuksen muuttamisesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö
kirjaamo@minedu.fi

OKM021:00/2018

Opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistellut esityksen ammatillisesta koulutuksesta annetun rahoitusasetuksen muuttamisesta. Esitys koskee ammatillisen koulutuksen opiskelijapalautetta ja sen keräämistä. Pyydettynä lausuntonaan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry toteaa seuraavaa.

Yleistä

SAK pitää hyvänä, että opiskelijoiden palaute on osana ammatillisen koulutuksen tuloksellisuusrahoitusta. Opiskelijapalautteen kerääminen pitää olla kattavaa, mutta se ei myöskään saa kuormittaa liikaa koulutuksen järjestäjiä. Nyt esitetyssä mallissa tasapaino vaikuttaa hyvältä. Esityksen mukaan palautetta kerätään opintojen alussa ja lopussa. Rahoituksen kannalta tämä on järkevää, mutta SAK muistuttaa, että palautetta pitää kerätä ja sitä pitää pystyä antamaan myös opiskelun aikana. Nyt valmisteltua kysymyspatteristoa voisi hyödyntää esimerkiksi ensimmäisen vuoden opiskelujen jälkeen. SAK pitää tärkeänä, että opiskelijapalaute ei ole pelkästään rahoituksen mitta, vaan se pitää olla työkalu toiminnan kehittämiseen ja epäkohtiin puuttumiseen.

Kysymykset

SAK pitää pääsääntöisesti kysymyspatteristoa hyvänä. Käsiteltävien aiheiden pitää olla tutkinnon kannalta oleellisia ja koulutuksen järjestäjien pitää pystyä omalla toiminnallaan niihin vaikuttamaan. Toisaalta kysymykset eivät saa johtaa osaoptimointiin, jolloin toimintatapoja muutetaan pelkästään kysymysten ja niihin "oikeiden" vastausten saamiseksi kokonaisuuden kannalta. Erityisen tärkeää on se, että opiskelijat ymmärtävät kysymykset oikein ja osaavat arvioida oikein.

SAK pitää ongelmallisena kysymystä 10, valmiudet yrittäjyyteen. Aihe on toki tärkeä, mutta vain pieni osa tutkinnon tai tutkinnon osien sisällöstä. Yrittäjyys kuuluu kysymyksessä 9. selvitettäviin työelämävalmiuksiin ja yrittäjyyden nostaminen omaksi kysymykseksi on turhaa. Yleiset työelämän pelisäännöt ovat varsinkin nuorille opiskelijoille huomattavasti tärkeämpi kokonaisuus ja se koskettaa paljon suurempaa joukkoa kuin yrittäjyyys.

SAK pitää tärkeänä, että ammatillinen koulutus kehittää myös geneerisiä ja yleissivistäviä tietoja ja taitoja. Esitetty kysymyspatteristo ei huomioi näitä ollenkaan. Useiden tutkimusten mukaan nämä ovat kriittisiä taitoja työllistymisen suhteen. Ne ovat myös erittäin tärkeitä jatko-opintojen kannalta. SAK esittää, että aihepiiristä tehdään kysymys.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry