Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Digivihreän siirtymän tutkinno…

Lausunnot

Digivihreän siirtymän tutkinnon osat ja muun valinnaisuuden lisääminen ammatti- ja erikoisammattitutkinnon perusteisiin

Opetushallitus
lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne
14.10.2024
OPH-4942-2024

Huomiot tutkinnon osaan Digikyvykkyyden kehittäminen työyhteisössä

Tutkinnon osa on työelämälähtöinen ja osaamistarvetta tunnistetaan monialaisesti. SAK katsoo, että tutkinnon osa on tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen.

Huomiot tutkinnon osaan Kehittyvien teknologioiden kokeilu

Tutkinnon osa on tarkoituksenmukainen, selkeä ja ymmärrettävä.

Huomiot tutkinnon osaan Tekoälyn hyödyntäminen työprosessissa

Ammattitaitovaatimukset on kuvattu selkeästi ja ymmärrettävästi. Tekoälyn hyödyntäminen on monilla aloilla ajankohtainen tutkinnon osa, jonka osaamistarve on lisääntymässä ja laajenemassa jatkuvasti.

Huomiot tutkinnon osaan Vihreän siirtymän edistäminen

Ammattitaitovaatimukset on kuvattu selkeästi ja ymmärrettävästi. Tutkinnon osan voi ajatella soveltuvan useiden ammattitutkintojen yhteydessä suoritettavaksi.

Huomiot tutkinnon osaan Digitalisaation johtaminen

Ammattitaitovaatimukset on kuvattu selkeästi ja ymmärrettävästi. Niissä huomioidaan tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita oleellisin osin.

Huomiot tutkinnon osaan Kiertotaloustoiminnan kehittäminen

Tutkinnon osa on tarpeellinen ja selkeä. Kiertotalouden laaja-alainen ymmärtäminen olennainen tulevaisuuden taito, jonka merkitys on kasvava.

Huomiot tutkinnon osaan Kyberturvallisuuden edistäminen

Pidämme tutkinnonosaa tärkeänä ja hyödyllisenä. SAK:lla ei ole siihen huomautettavaa.

Huomiot muun valinnaisuuden lisäämiseen (tutkinnon osa toisesta tutkinnosta, korkeakouluopinnot ja paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnon osa)

Eri koulutusasteiden välinen opintojen suorittamien on tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta tervetullut lisä. Pidämme esitettyä valinnaisuuden lisäämistä erittäin kannatettavana. Se mahdollistaa aiempaa joustavamman ja niin yksilön kuin työelämän tarpeisiin vastaavan tutkinnon muodostamisen. Onkin perusteltua, että erikoisammattitutkintoihin voi sisällyttää enemmän korkeakouluopintoja. Vastaavaa mahdollisuutta tulisi harkita myös ammattitutkintojen osalta.

Muut huomiot