Ammatillisen lisäkoulutuksen ja työelämän kehittämis- ja palvelutoiminnan kehittämishankkeen loppuraportti
Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM/18/040/2012
Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama ammatillisen lisäkoulutuksen työelämän kehittämis- ja palvelutehtävää koskeva kehittämishanke (TYKE) selvitti ammatillisen lisäkoulutuksen nykytilaa ja laati sille loppuraporttinaan kehittämissuunnitelman. Pyydettynä lausuntonaan Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry toteaa loppuraportista seuraavaa.
SAK pitää loppuraportin peruslinjaa hyvänä ja kannatettavana. Työryhmän esitykset työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän aseman, ohjauksen ja rahoituksen kehittämiseksi ovat oikeansuuntaisia.
SAK korostaa työntekijöiden koulutusmahdollisuuksien tasa-arvoista toteutumista. Suuri osa SAK:laisten liittojen jäsenistä työskentelee pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Koulutukseen pääsyn on todettu olevan vaikeaa tähän ryhmään kuuluvissa yrityksissä. SAK katsoo, että koulutukseen pääsyn esteitä on purettava. Ammattitaidon ylläpitämisen ja kehittämisen tulee olla mahdollista työsuhteen muodosta ja työpaikan koosta riippumatta. Etenkin vähän koulutetun aikuisväestön osalta on varauduttava erityistoimiin, jotta osaamisen päivittäminen ja kohottaminen voisi toteutua ja koulutukseen osallistumisaste nousisi. TYKE-toiminta vastaa tähän tarpeeseen merkittävällä tavalla. TYKE-palveluiden toteutumisen kannalta on tärkeää, että toimivaltaisten tahojen toimintaedellytykset turvataan jatkossakin. SAK katsoo, että esitys ELY-keskusten roolista on kannatettava, mutta edellyttää että keskuksille varataan riittävät resurssit TYKE-tehtävän hoitamiseen.
Työelämän kehittämis- ja palvelutoiminnan kumppanuuslähtöisyys on kannatettava toimintamalli. Yhteistyö koulutuksen järjestäjien sekä yritysten ja julkisyhteisöjen, etenkin pienyritysten kanssa on perusteltua. SAK haluaa korostaa, että kumppanuuden tulee suuntautua tasapuolisesti työelämän toimijoihin, myös henkilöstöön nähden. Kysyntälähtöisyys on TYKE-toiminnan kantava periaate ja tämän toteutuminen pitää varmistaa myös jatkossa.
Ohjauksen toteuttamisesta esitetyt toimet ovat perusteltuja. Perustettavan ohjausryhmän osalta SAK ehdottaa harkittavaksi, voisiko erillisen ryhmän sijaan yhteistyötä tiivistää elinikäisen oppimisen neuvoston kanssa.
Jatkotoimien osalta SAK katsoo, että tulevaisuudessa työelämän kehittämis- ja palvelutoiminta olisi osa jokaisen koulutuksen järjestäjän perustoimintaa. Nykymuotoinen TYKE-järjestelmä ei tue tämänsuuntaista kehitystä, eivätkä työryhmän ehdotukset tuo tähän tilanteeseen muutosta.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry