s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Irtisanomissuoja puhuttaa palk…

Irtisanomissuoja puhuttaa palkansaajia

Urakkana Eurooppa - Palkansaaja ja EU:n tulevaisuus

Palkansaajien Urakkana Eurooppa -kampanja puolessa välissä

Suomen muita EU-maita keskimääräistä heikompi irtisanomissuoja on noussut keskeiseksi teemaksi SAK:n ja TSL:n liikkeelle laittamassa Urakkana Eurooppa -keskustelusarjassa. Kampanjan tarkoituksena on käydä palkansaajaliikkeen sisäistä keskustelua EU:n tulevaisuudesta ja nostaa palkansaajien kannalta keskeisiä kysymyksiä EU:n tulevaisuudesta käytävän pohdiskelun keskipisteeseen.

Irtisanomissuoja-asia on noussut voimakkaasti esiin keskustelutilaisuuksissa, koska useilla paikkakunnilla, joissa tilaisuuksia on pidetty (Oulu, Pori, Uusimaa) on samanaikaisesti ollut käynnissä tai alkamassa neuvottelut työvoiman vähentämisestä jossain monikansallisessa yhtiössä. Osittain irtisanomissuojaan liittyen, mutta myös muutoin on joillakin paikkakunnilla noussut keskusteluun ylikansallisten työehtosopimusten mahdollisuus.

– Osaltaan tämän kysymyksen esille nousuun on saattanut vaikuttaa vientiteollisuuden, erityisesti metalli- ja elektroniikkateollisuuden alalta tulleiden puheenvuoronkäyttäjien runsas osuus alustuspuheenvuoroissa, muistuttaa johtaja Matti Tukiainen SAK:sta.

Urakkana Eurooppa -tilaisuuksissa ovat nousseet esiin myös työvoiman liikkuvuuteen liittyvät kysymykset. Ulkomaisen työvoiman tuloa Suomeen on pohdittu melko erilaisin painotuksin eri paikkakunnilla, suomalaisen työvoiman liikkumisesta ei juurikaan ole keskusteltu. Myös EU:n laajenemisen kustannukset ovat puhuttaneet kaikissa tilaisuuksissa.

– Ihmisiä kiinnostaa kuinka paljon mahdollinen laajentuminen maksaa suomalaiselle palkansaajalle. Verojen ym. julkisin varoin tehtävien tulonsiirtojen lisäksi kuluiksi katsotaan työpaikkojen siirtyminen edullisemman verotuksen perässä uusiin jäsenmaihin, kertoo projektikoordinaattori Janne Ronkainen TSL:stä.

Elokuussa käynnistynyt ja huhtikuulle jatkuva Urakkana Eurooppa -kampanja on noin puolessa välissä, seitsemän keskustelutilaisuutta on pidetty ja kahdeksan tilaisuutta on jäljellä. Urakkana Eurooppa -kampanjassa ovat mukana myös muut palkansaajakeskusjärjestöt AKAVA ja STTK. Seuraavat Urakkana Eurooppa -tilaisuudet järjestetään lauantaina 16.11. Tampereella ja Joensuussa. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

– SAK – Johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099
– TSL – Projektikoordinaattori Janne Ronkainen, puh. 040 776 8557
– Pirkanmaan Urakkana Eurooppa – SAK:n aluejohtaja Teuvo Pernu, puh. 0400 622 814
– Pohjois-Karjalan Urakkana Eurooppa – SAK:n aluejohtaja Pertti O. Hyvönen 040 722 5206