s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Tukiainen: Kolmika…

SAK:n Matti Tukiainen: Kolmikanta tuottaa tuloksia

Matti Tukiainen

– Työmarkkinoita koskeva kolmikantainen yhteistyö on toiminut viime aikoina pääasiassa erittäin hyvin. Valtiovalta sekä palkansaaja- ja työnantajajärjestöt hyväksyivät yksimielisesti työvoiman vapaata liikkumista koskevien siirtymäaikojen lopettamisen ja saavuttivat samassa yhteydessä myös yksimielisyyden työn tilaajan vastuun lisäämisestä. Yhteisymmärrys tilaajavastuulaista onkin merkittävä läpimurto työelämän reilujen pelisääntöjen edistämisessä ja se helpottaa huomattavasti ulkomaisen työvoiman ehtojen valvontaa, totesi SAK:n johtaja Matti Tukiainen tänään Raumalla.

Työmarkkinajärjestöt saavuttivat viime viikolla yhteisymmärryksen myös pitkään puhuttaneesta perhevapaiden kustannusten tasaamisesta. Ratkaisu on Tukiaisen mukaan tärkeä askel naisten työmarkkina-aseman parantamisessa. Sen lisäksi nyt sovittu äitiys- ja vanhempainpäivärahojen korotus parantaa työntekijöiden toimeentuloa perhevapaiden ajalta ja kannustaa isiä käyttämään vanhempainvapaata.

– Kolmikantayhteistyön epäonnistumiseksi on kuitenkin laskettava Metsäyhtiö UPM:n ilmoitus tuhansia ihmisiä koskevista irtisanomisista. Kysymyksessä on menestyvä yritys, jolta odottaisi vastuullisempaa suhtautumista henkilöstöönsä. Hieman tilannetta helpottaa viime vuonna saavutettu yksimielisyys muutosturvasta, joka antaa välineitä auttaa ahdinkoon joutuvia työpaikkansa menettäviä paperityöntekijöitä. Myönteistä on myös se, että hallitus on ilmoittanut lisäävänsä muutosturvan määrärahoja, jos tilanne sitä edellyttää, Tukiainen totesi.

– Kaiken kaikkiaan kolmikantaisen sopimisen malli on osoittanut toimivuutensa ja se on jatkossakin vahvuutemme palkansaajien etujen ajamisessa ja työelämän kehittämisessä. Toivotaan että edessä olevissakin neuvotteluissa esimerkiksi yt-lain uudistamisesta ja luottamusmiesten aseman vahvistamisesta saavutetaan yhtä hyviä tuloksia. Luottamusmiesten aseman parantaminen olisi myös avain aloittaa konkreettisemminkin keskustelut työnantajille tärkeän paikallisen sopimisen kehittämisestä. Näissä asioissa eteneminen loisi myös hyvät edellytykset seuraavan tulokierroksen valmisteluille. Olennaista mielestäni olisikin, ettei yhteistyön ilmapiiriä tärveltäisi voimassaolevan tupokauden aikana, Tukiainen painotti.

Johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099