s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK: Käräjäoikeuden turvaamist…

Helsinki-Vantaan lentokenttä

SAK: Käräjäoikeuden turvaamistoimipäätös on väärä

SAK pitää Helsingin käräjäoikeuden päätöstä Finnairin turvaamistoimista vääränä. Käräjäoikeuden päätöksen perusteella Ilmailualan Unionin IAU:n ja Ammattiliitto Pron jäseniä kiellettiin jatkamasta tiistaina alkanutta työtaistelua.

Käräjäoikeuden väliaikaisen kiellon mukaan lakon jatkamisesta seuraisi yhteensä 2,8 miljoonan euron uhkasakko ammattiliitoille ja ammattiosastoille. Päätös tehtiin Finnairin yksipuolisen hakemuksen perusteella kuulematta ammattiliittoja.

– Käräjäoikeuden ratkaisu on väärä. Käytännössä sillä kumotaan työntekijöiden perusoikeuksiin kuuluva työtaisteluoikeus, joka on turvattu myös kansainvälisillä sopimuksilla, SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa toteaa.

Lain mukaan käräjäoikeudella ei ole toimivaltaa tutkia työtaistelun laillisuutta, vaan asia kuuluu työtuomioistuimen toimivaltaan.

– Eduskunnan oikeusasiamiehen olisi tutkittava, toimivatko käräjätuomarit oikein, kun ne myöntävät työtaistelutapauksissa turvaamistoimia, Elomaa vaatii.

Korkein oikeus on jo vuonna 1999 antanut ratkaisun, jonka mukaan oikeudenkäymiskaarta ei voi käyttää lakon murtamiseksi. Tapauksessa KKO 1999:53 korkein oikeus totesi yksiselitteisesti, ettei oikeudenkäymiskaaren yleisluontoisilla turvaamistoimimääräyksillä voi luoda erityislainlainsäädäntöä, kuten työrauhasäännöksiä, muuttavia oikeuksia tai velvollisuuksia.

Edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa, puh. 050 386 3339