s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ay-liikkeen uusi maailmanjärje…

Ay-liikkeen uusi maailmanjärjestö on syntynyt

ITUC:n perustamiskokouksen osallistujia. Kuva: ITUC

(SAK, STTK, AKAVA) Ammattiyhdistysliikkeen uuden maailmanjärjestön ITUC:n (International Trade Union Confederation) kolmipäiväinen perustamiskokous Wienissä päättyi tänään. Kokouksessa luotiin perusta järjestölle, joka edustaa 168 miljoonaa työläistä eri puolilla maailmaa.

Perustamiskokouksen yleiskeskustelun aiheeksi nousi erityisesti globalisaatio ja sen vaikutukset, muun muassa toimintojen siirtäminen kalliimman kustannustason maasta halvempaan. Kansainvälisen työjärjestön ILO:n pääjohtaja Juan Somavia muistutti puheessaan, että globalisaation kehitykseen vaikuttavat ihmisten tekemät valinnat ja siksi kehityssuuntaa voi myös muuttaa.

ITUC kokoaa yhteen 306 demokraattista ja riippumatonta jäsenjärjestöä. Ylintä päätösvaltaa käyttää joka neljäs vuosi kokoontuva edustajakokous.

Uuden maailmanjärjestön pääsihteeriksi valittiin odotetusti Vapaiden Ammattiyhdistysten Kansainvälisen Liiton VAKL:in entinen pääsihteeri Guy Ryder ja puheenjohtajaksi Australian keskusjärjestön ACTU:n puheenjohtaja Sharan Burrow.

Järjestön toimintaa johtaa 70-jäseninen kerran vuodessa kokoontuva hallitus. Hallituksessa pohjoismaita edustavat Tanskan LO:n puheenjohtaja Hans Jensen ja SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

ITUC:lle valittiin myös kolme tilintarkastajaa, joista yksi on SAK:n johtaja Arto Kuusiola.

Guy Ryder peräänkuulutti tiiviimpää yhteistyötä (tiivistelmä Ryderin kiitospuheesta valinnan jälkeen)

Guy Ryderin ansioluettelo (englanniksi)

ITUC pähkinänkuoressa

ITUC:n Internet-palvelu