s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Oikeita valintoja köyhyyden ja…

Oikeita valintoja köyhyyden ja työttömyyden vähentämiseksi

Lauri Lyly. Kuva: Tuulikki Holopainen

SAK:n Lyly hallitusohjelmasta:

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly antaa tunnustusta hallitusohjelman sosiaalipoliittiselle linjalle.

– Niukka jaettava on päätetty kohdentaa köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisemiseen sekä työttömien perusturvan, toimeentulotuen ja asumistuen parantamiseen. Se on perusteltua, koska vähimmäisetuuksissa on ollut selvää jälkeen jääneisyyttä, Lyly painottaa.

Myös veropolitiikassa oikeudenmukaisuus lisääntyy, kun työn tekemisen verotusta ei kiristetä ja pääomatuloverotusta nostetaan ja tehdään progressiiviseksi.

Uuden hallituksen talouspolitiikan päälinjana on Lylyn mukaan perustellusti julkisen talouden vakauttaminen. SAK on tyytyväinen hallituksen panostuksiin työllisyyden &#;8211 erityisesti nuorten ja pitkäaikaistyöttömien – ja osaamisen edistämiseksi.

Valtiontalouden tasapainottamiseen tähtäävien toimenpiteiden mittaluokka on tässä vaiheessa kohdallaan, samoin niiden jakaminen puoliksi veronkiristyksiin ja puoliksi menosäästöihin. Nykyisessä epävarmassa suhdannetilanteessa on perusteltua tarkastella toimien riittävyyttä ja ajoitusta määräajoin, sen sijaan että kaikki lukittaisiin nyt neljäksi vuodeksi. Hallituksen on Lylyn mukaan varottava nujertamasta talouden ja työllisyyden kasvua liian kireällä finanssipolitiikalla.

– Hallituksen linjaukset elinkeinopolitiikassa ovat oikeansuuntaisia. Osaamiseen, kotimaisen jalostusarvon kasvattamiseen ja viennin lisäämiseen perustuva linja on oikea uusien työpaikkojen luomiseksi, Lyly sanoo.

Valmiutta yhteistyöhön

Lyly on tyytyväinen tulevan hallituksen linjaukseen valmistella työelämän lainsäädäntöä koskevat asiat yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

Myös talouskasvun ja työllisyyden edistämiseen tähtääviä toimenpiteitä voitaisiin lisätä ja vahvistaa samalla kun pyritään vankempaan työmarkkinakoordinaatioon. SAK:lle tärkeimpiä tavoitteita tässä neuvottelupöydässä ovat työllisyyden kasvun ja palkansaajien ostovoiman varmistaminen.

– Hallituksen kolmikantalinjaus on hyvä alku yhteistyölle. Olisimme kuitenkin odottaneet rohkeampia linjauksia mm. vuokratyötä koskevan lainsäädännön uudistamiseen. Siihen olemme tyytyväisiä, että harmaan talouden torjuntaan tulee merkittäviä uusia välineitä, Lyly toteaa.

Hallituksen, ay-liikkeen ja työnantajajärjestöjen yhteistyötä tarvitaan Lylyn mukaan myös työttömyysturvan uudistamisessa ja työvoimapolitiikan tehostamisessa.

Hallitusohjelmassa Lyly pitää myönteisenä myös sitä, että hallitus lupaa selvittää erilaisiin osa- ja määräaikaisten työsuhteisiin sekä itsensä työllistämiseen liittyviä lainsäädännöllisiä ongelmia ja etsiä niihin ratkaisuja.

– Laajapohjainen hallitus on saanut kootuksi perusteellisen ja toimivan ohjelman, Lyly summaa.