s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomen Gallup selvitti: Yritys…

Uutinen

Suomen Gallup selvitti: Yritysjohdon puheet maltista koetaan epäuskottaviksi – Työllisyys tärkein tupotavoite (1.10.2000)

Kansalaiset toivovat syksyn tulokierrokselta ensisijaisesti tupoa. Kaksi kolmesta (66 %) pitää tulopoliittista kokonaisratkaisua liittokohtaisia sopimuksia parempana vaihtoehtona. Liittokohtaista sopimuskierrosta toivoo neljännes (24 %) suomalaisista. SAK:laisista tupoa toivoo 68 prosenttia, akavalaisista 74 prosenttia ja STTK:laisista peräti 79 prosenttia. Suomen Gallup selvitti kansalaisten tulokierrosodotuksia SAK:n toimeksiannosta elo-syyskuun vaihteessa. Haastatteluun vastasi 1032 suomalaista.

Tärkein tavoite syksyn tuloneuvotteluille on suomalaisten mielestä edelleen työllisyyden parantamien. Lähes kolme neljästä (71 %) pitää sitä todella tärkeänä tavoitteena tälle tulokierrokselle. Toiseksi tärkeimmäksi nousee palkansaajien sosiaaliturvasta huolehtiminen, jonka joka toinen (52 %) nostaa erittäin tärkeäksi tupotavoitteeksi. Myös inflaation hillintää korostaa lähes joka toinen (46 %). Huoli inflaation kiihtymisestä on hiukan kasvanut viime syksystä (42 % -99). Työsopimuslakikeskustelun aikana tehdyssä selvityksessä myös yleissitovuuskysymys eli palkka- ja muiden työsuhteen perusehtojen takaaminen kaikille nousi keskeisten tupotavoitteiden listalle (42 %).

Palkansaajien verohelpotuksia (40 %) ja työttömyysturvasta huolehtimista (36 %) pitää erittäin tärkeinä tavoitteina runsas kolmannes kansalaisista. Palkankorotuksia ja muita etuuksia korostaa lähes joka kolmas (30 %). Työaikojen lyhentäminen on erittäin tärkeä tavoite 12 prosentille suomalaisista. SAK:laiset korostavat keskimääräistä enemmän etenkin sosiaali- ja työttömyysturvan ja palkankorotusten merkitystä sekä työaikakysymystä.

Yritysjohdon puheet maltista ovat suomalaisten mielestä epäuskottavia.

Kolme neljästä suomalaisesta (73 %) kritisoi yritysjohtajien maltillisuuteen kehottavia puheita epäuskottaviksi, koska kokevat johtajien vain ajavan itselleen lisäetuja. SAK:laisista tätä mieltä on peräti 87 prosenttia. Ilmiö oli näkyvissä jo vuosi sitten, kun kansalaisten näkemyksiä yritysjohdon optiojärjestelyistä ja henkilöstön palkitsemisesta selvitettiin Suomen Gallupin Työmarkkinailmastotutkimuksessa yksityiskohtaisemmin.

Vaikka yritysjohdon puheet maltista eivät suomalaisia täysin vakuuta, on kolme neljästä (72 %) kuitenkin valmis tyytymään maltillisempiin palkankorotuksiin, jos valtio tulee mukaan verokevennyksin. Näkemys on säilynyt jokseenkin ennallaan viime syksystä.

Lisätietoja: Suomen Gallup, tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, puh. 040 557 2393 Osastopäällikkö Eero Heinäluoma, puh. 0400 463 870 Tiedotuspäällikkö Sari Aalto-Matturi, puh. 0400 508 234