s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Eduskunnan korjattava hallituk…

Eduskunnan korjattava hallituksen kansaneläkepäätöstä

SAK:n yhteiskuntapoliittisen osaston johtaja Pertti Parmanne:

Hallituksen eilen ehdottama kansaneläkeleikkausten korvaustapa on epäonnistunut. Hallitus tuli palkansaajan taskulle päättämällä yksipuolisesti työeläkemaksujen nostamisesta. Ratkaisu tarkoittaa esimerkiksi kuntien työeläkemaksun korottamista 0,2 prosenttiyksiköllä. Tämä vähentää työllistämismahdollisuuksia ja palkankorotusvaraa, mikä uhkaa entisestään pahentaa kuntien palkkakehityksen jälkeenjääneisyyttä.

Eduskunnan on tarpeen korjata eläkeleikkausten korvauspäätöstä niin, ettei kansaneläkeratkaisua rahoiteta työeläkemaksuin. Kansaneläkkeen pohjaosan lamaleikkausta ei pidä yrittää paikata hallinnollisesti kalliilla tavalla työeläkemaksuja nostamalla, vaan kustannukset on maksettava valtion varoista, kuten asiaa valmistellut työryhmä ja lausunnonantajat edellyttivät.

Eduskunnan on nyt arvioitava, tyytyykö se lamaleikkausten osittaiseen korvaamiseen vain joillekin eläkeläisille. Vaihtoehtona on esimerkiksi peruuttaa kokonaan lamanaikainen palkansaajien kansaneläkkeen pohjaosan poistaminen ja rahoittaa se valtion varoin.