s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajakeskusjärjestöjen p…

Uutinen

Palkansaajakeskusjärjestöjen puheenjohtajat vetoavat nopean sovun puolesta (3.3.1999)

Pitkään kestänyt lennonjohtajien lakko on monessa mielessä poikkeuksellinen. Kyseessä on keskusjärjestöjen ulkopuolinen ryhmä, jonka palkkavaatimukset ylittävät selvästi tulosopimuksen yleisen linjan. Lakkoon on myös mitä ilmeisemmin vaikuttanut työnantajan taitamaton asioiden hoito.

Työnantajajärjestöt eivät näytä olevan kiinnostuneita lakon nopeasta loppumisesta. Lennonjohtajien työtaistelua pyritäänkin selvästi käyttämään hyväksi lakko-oikeuden rajoittamiseen. Keskusjärjestöjen ulkopuolisen pienen ryhmän sinällään pitkä työtaistelu ei kuitenkaan oikeuta demokraattiseen yhteiskuntaan kuuluvaan työtaisteluoikeuteen puuttumiseen. Torjummekin jyrkästi lakko-oikeuden rajoittamisen.

Olemme huolissamme lennonjohtajien lakon pitkittymisen aiheuttamista vakavista seurauksista suomalaisessa sopimusyhteiskunnassa. Vetoamme lakon molempiin osapuoliin nopean sovun puolesta. Sopimukseen pääsy edellyttää molemmilta osapuolilta vastuullista yleisen edun huomioonottamista.

Lauri Ihalainen Esa Swanljung Mikko Viitasalo SAK STTK AKAVA