s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kattava tupo ja vahvat työllis…

Kattava tupo ja vahvat työllisyystoimet rakentamaan siltaa epävarmuuden yli

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Epävarma, osin jopa kohtuullisen synkkä, kansainvälinen ja kotimainen talous- ja suhdannetilanne merkitsee, että hallituksen tulisi kattavan tuloratkaisun yhteydessä päättää tuntuvasta lisäpanostuksesta työllisyyden hoitoon, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen valtakunnallisilla SAK-päivillä Jyväskylässä lauantaina.

– Epävarmoissa olosuhteissa tarvitaan nyt budjettiriihessä ajateltua merkittävämpää työllisyyspakettia. Työnantajien tulisi myös edelleen pitää lomautus- ja irtisanomiskynnys korkealla. Tämä rakentaisi uskoa yhteiseen vastuunkantamiseen yhteiskunnassamme.

– Vallitsevat talous- ja työllisyysnäköalat puoltavat vahvasti myös palkansaajien tasaisen ostovoimakehityksen varmistavaa, kokoavaa tulopoliittista kokonaisratkaisua, jolla osaltaan voitaisiin rakentaa silta epävarmojen talousnäkymien yli, Ihalainen korosti.

– Tukevat työllistämistoimet yhdistettynä palkansaajien tasaista ostovoimakehitystä tukevaan tupoon muodostaisivat vahvan ja uskottavan vastauksen heikkeneviin työllisyysnäkymiin.

– Toivonkin, että myös TT muiden työmarkkinajärjestöjen tavoin voisi lähipäivien tilannearvioissaan sitoutua aloittamaan neuvottelut työllisyyttä ja ostovoimaa tukevasta tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta.

SAK:n tavoitteena tulokierroksella ovat ennen kaikkea työllisyyden, palkansaajien tasaisen ostovoimakehityksen tukeminen ja muutosturvallisuuden lisääminen sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen helpottaminen.