s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Hyvä työllisyys on ehto myös k…

Hyvä työllisyys on ehto myös kestävälle kehitykselle

Viialainen Matti

Pääministeriltä kaivataan selventävää puheenvuoroa

Työllisyyden edistäminen ei ole vain poliittisten päättäjien tai työmarkkinaosapuolten vastuulla. Suomen perustuslaista, muusta kansallisesta lainsäädännöstä sekä useista EU-sopimuksista löytyy perusteita johtopäätökselle, että työllisyyden edistäminen on oikeuslähteissä eräänlainen supernormi. Se olisi otettava huomioon myös juridisesti velvoittavana periaatteena laintulkinnassa, kun tuomioistuimet tekevät ratkaisujaan. Tämä käy ilmi OTT Petter Kavoniuksen tuoreesta tutkimuksesta, totesi SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen Rovaniemellä keskiviikkona.

Viialainen avasi Lapin yliopistossa työllisyyttä ja laintulkintaa käsittelevän seminaarin, jossa julkistettiin Kavoniuksen tutkimus ”Työllisyyden edistämisen supernormi”. Tutkimuksen on teettänyt SAK:n teollisuusalojen neuvottelukunta. Sen pääsisältönä on kysymys työllisyyden edistämisestä laintulkinnassa. Esimerkkitapauksena Kavonius käsittelee KHO:n Vuotospäätöstä.

Viialainen totesi, että kestävä kehitys on aivan oikein yleisesti omaksuttu kaikissa EU-maissa yhteiskuntakehitystä ohjaavaksi periaatteeksi. Se vaatii taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristönäkökohtien tasapainoista huomioimista kaikes-sa päätöksenteossa. Periaatteeseen kuuluu myös kansalaisten oikeus työhön, jota ilman on mahdotonta edistää myöskään muita kestävän kehityksen lähtökohtia.

– Kestävän kehityksen kolmen näkökulman yhteensovittaminen on hyvin ajankohtainen asia Ylä-Lapissa, jossa parhaillaan satoja työntekijöitä työttömyys kansainvälisen painostuksen takia. Oikeus tehdä työtä ja harjoittaa kestävää metsätaloutta muiden elinkeinojen ohessa kuuluu myös ylälappilaisille. Metsähallitus on osa valtiovaltaa ja valtio on edelleen merkittävä omistaja myös Stora-Ensossa. Siksi hallituksen on puututtava tilanteeseen, jotta lailliset hakkuut ta-lousmetsissä ja metsätalouden harjoittaminen alueella voi jatkua, vaati Viialainen.

– Tilanne on sen verran vakava, että kansallisen kestävän kehityksen toimikunnan puheenjohtajan, pääministeri Matti Vanhasen selventävä puheenvuoro olisi nyt paikallaan. Suomen lähtökohdat tulisi tehdä tiettäväksi niin kotimaassa kuin ulkomaillakin: laittomia painostuskeinoja ei Suomessa hyväksytä. On myös syytä korostaa, että Suomi on kestävän kehityksen mittareilla ykkösmaita maailmassa ja maamme metsäpinta-alasta on suojeltu enemmän kuin missään muussa EU-maassa, Viialainen totesi.

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250

Muita puheita Työllisyys ja lain tulkinta -seminaarissa