s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Mirja Janérus: Resurssie…

SAK:n Mirja Janérus: Resurssien puute maahanmuuttajien työllistymisen esteenä

Mirja Janérus

Ruotsin hallitus esittää keskusammattijärjestö LO:n tukemana suoraa tukea yrityksille, jotka työllistäisivät maahanmuuttajia ja pakolaisia. Esityksen mukaan maahanmuuttajille myönnettäisiin työllistämistukea työharjoittelun ajalta osana kotoutumissuunnitelmaa.

– Meillä Suomessa kotouttamislaki antaa maahanmuuttajille oikeuden kotoutumissuunnitelmiin. Näihin sisältyy ensimmäisinä vuosina niin kielikoulutusta kuin työharjoitteluakin, ja tuki näissä on samansuuruinen kuin työttömien saama tuki. Suomessa lainsäädäntö on siis jo olemassa, toteaa SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri Mirja Janérus.

– Kotouttamisjakson jälkeen maahanmuuttajilla on oikeus kaikkiin työttömille tarkoitettuihin työvoimapoliittisiin tukitoimiin. Ongelmana ei olekaan lainsäädännön vajaavaisuus vaan sen kunnollisen toteutumisen edellyttämien resurssien puute, jatkaa Janérus.

Mirja Janérus muistuttaa lisäksi, että Suomen hallituksen toimintaohjelmassa ”Kohti etnistä yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta” edellytetään, että hallintokunnat palkkaavat niin maahanmuuttajia kuin etnisten vähemmistöjenkin edustajia rekrytoidessaan työvoimaa.

Lisätietoja Ruotsin hallituksen ja LO:n esityksestä löytyy mm. LO:n Internet-palvelusta.