s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Perusteettomien pätkätöitten s…

Perusteettomien pätkätöitten siivoaminen alkoi

Kuva: Ville Juurikkala

SAK:n mielestä määräaikaisia työsuhteita pohtineen Krögerin työryhmän raportti on hyvä alku pätkätyöhön liittyvien ongelmien siivoamisessa. Raportissa on tarkasteltu laajasti määräaikaisiin työsuhteisiin liittyviä ongelmia ja oikeuskäytäntöä. Työryhmä totesi yksimielisesti, että työvoimaa vuokraavia yrityksiä koskevat samat säännöt kuin muitakin työnantajia ja että myös vuokratyöntekijän työsopimuksen on lähtökohtaisesti oltava vakituinen.

Työtä määräaikaisten työsuhteiden ongelmien poistamiseksi on kuitenkin jatkettava. Määräaikaisuuksiin ja muihin pätkätöihin sekä ulkopuolisen työvoiman käyttöön liittyvät ongelmat on voitava selvittää työpaikalla entistä nopeammin ja yhteistyössä työntekijöitten kanssa. Pätkätyöntekijöitten asemaa on edelleenkin parannettava kuten myös heidän mahdollisuuksiaan saada ongelmat ratkaistuksi ilman, että heidän tarvitsee pelätä työpaikkansa puolesta. Määräaikaisten on oltava samassa asemassa vakituisten työntekijöiden kanssa.

Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi lainsäädäntöä on SAK:n mukaan kehitettävä niin, että työnantaja on velvoitettava tarjoamaan määräaikaiselle uutta työtä samalla tavalla kuin vakituisellekin työntekijälle. Myös luottamusmiesten toimintaedellytyksiä on parannettava. Heillä on oltava todelliset mahdollisuudet puuttua määräaikaisten työsuhteiden käyttämiseen. Erimielisyyksien nopeaksi ratkaisemiseksi ammattiliitolle on säädettävä kanneoikeus ja asiat on ratkaistava työtuomioistuimessa.

SAK on tyytyväinen siitä, että raportissa korostetaan työntekijöitten ja työnantajien yhteistyötä sekä määräaikaisissa työsuhteissa olevien oikeutta koulutukseen. Raportissa on myös esitelty erilaisia malleja, joilla voidaan luoda vakituisia työsuhteita kuten esimerkiksi vakituisten sijaisten palkkaaminen sekä työpoolit. Hyvien käytäntöjen selvittämistä on sovittu jatkettavan. Lisäksi on sovittu tutkimuksesta, jossa selvitetään peräkkäisten määräaikaisten työsopimusten käyttöä. Tutkimuksen valmistuttua voidaan arvioida lainsäädännön muutostarpeita.

Raportissa on sovittu muistakin pätkätyöntekijöitten elämään vaikuttavista hankkeista. Erillinen työryhmä ryhtyy selvittämää vuokratyön käyttöön liittyviä kysymyksiä. SAK:n mielestä työryhmän perustaminen on erittäin tärkeää, sillä vuokratyö on monin paikoin säätelemätöntä. Lisäksi työsuojelupiirien toivotaan selvittävän nykyistä enemmän määräaikaisten työsopimusten perusteita. Perusteiden selvittämistä varten tarkastajille on tarkoitus tulla lisää toimivaltuuksia ja työsopimuslakiin sakottamismahdollisuus.