s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset YTV vastuussa linja-autoliiken…

YTV vastuussa linja-autoliikenteen ongelmista (30.12.1999)

Henkilöstön kohteluun ja asemaan liittyvät ongelmat kärjistyvät jälleen pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteessä. Linja-autonkuljettajien aito huoli omasta asemasta ja työehdoista on saanut laajaa ymmärrystä myös suurelta yleisöltä: mm. toissatalvinen linja-autonkuljettajien lakko sai osakseen pääkaupunkiseutulaisten voimakkaan sympatian.

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV on suoraan vastuussa näistä toistuvista ongelmista. Esityksistä huolimatta YTV ei ole halunnut liittää henkilöstöasioita kilpailuehtoihin kilpailuttaessaan pääkaupunkiseudun linja-autoliikennettä. YTV:llä olisi koska tahansa mahdollisuus ratkaista toistuvasti pinnalle nousseet ongelmat ja turvata henkilöstön asema edellyttämällä liikennöitsijäyrityksiltä asianmukaista henkilöstöpolitiikkaa.

Mikäli YTV ei edelleenkään ota vastuutaan tosissaan, on asiaan löydettävä ratkaisu lainsäädäntöteitse. Julkisten palvelujen kuten linja-autoliikenteen kilpailuttamiseen on saatava pelisäännöt, joilla henkilöstön asema voidaan turvata.