s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yhtenäinen SAK vahvasti työn j…

Yhtenäinen SAK vahvasti työn ja hyvinvoinnin puolesta

Paula Nummikoski (vas.) ja Kari Lempinen PAU:sta. Kuva: Patrik Lindström

SAK:n valtuuston päätöslausuma

Seuraavan hallituksen tärkein tavoite on oltava vähintään 100 000 kunnon toimeentulon takaavan työpaikan luominen. Näin varmistetaan riittävät verotulot ja pystytään takaamaan sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujen rahoitus.

Finanssikriisin jälkeisessä taantumassa pitkäaikaistyöttömyys lähti uudelleen huimaan nousuun, joka edelleen jatkuu. Vanhasen ja Kiviniemen sinivihreät hallitukset eivät ole tälle asialle kuitenkaan korviaan lotkauttaneet, sillä aktiiviseen työvoimapolitiikkaan on varattu liian vähän voimavaroja. Se on kummallista piittaamattomuutta. Selvitysten mukaan uudelleenkoulutus ja palkkatuettu työ kaksinkertaistavat mahdollisuudet työelämään palaamiseen.

Teollisuuden toimintaedellytyksistä huolehtiminen on osa työllisyyden hoitamista. Kohtuuhintaisen Suomessa tuotetun sähkön saanti on perusedellytys kilpailukykyiselle teollisuudelle. Myös varainsiirtoveron avulla voitaisiin välillisesti luoda tasavertaisempia kilpailuedellytyksiä työvoiman globaalille käyttämiselle. Käytännön teot ovat osoittaneet, että kannattavatkin yritykset siirtävät lyhytnäköisesti tuotantoaan pois Suomesta halvemman työvoiman perässä.

Työurien pidentämisen suurin este – työttömyyden ohella – on työpaikkojen työhyvinvoinnin puutteet. Tämän vuoksi suuri joukko SAK:laisista ruumiillisesti ja henkisesti rasittavaa työtä tekevistä työntekijöistä menettää työkykynsä ennen lakisääteistä eläkeikää. Siksi yksioikoiset esitykset eläkeiän nostamisesta ja lomien lyhentämisestä ovat täysin väärää politiikkaa.

Mikäli työnantajat ovat oikeasti kiinnostuneita työurien pidentämisestä, on heidän sitouduttava reilun työelämän kehittämiseen. Tämä edellyttää aidon yhteistyön rakentamista työpaikoilla, työsuhdekeinottelun lopettamista ja harmaan talouden tehokasta kitkemistä päähankkijasta viimeisimpään alihankkijaan. SAK haastaa työnantajat yhteistyössä ay-liikkeen kanssa laatimaan reilun työnantajan kriteerit ja ottamaan ne käyttöön.

SAK:n jäsenliittojen yhteinen näkemys on, että työntekijöiden etujen menestykselliseen parantamiseen tarvitaan jatkossakin liittojen tiivistä yhteistyötä sekä vahvaa ja näkyvää keskusjärjestöä. Työnantajien EK pyrkii tietoisesti hajauttamaan sopimus- ja neuvottelujärjestelmää. Tässä tilanteessa työntekijäpuolen yhteisillä tavoitteilla ja toiminnalla on entistä suurempi merkitys oikeudenmukaisuuden toteuttamisessa työelämässä.

Päättäjien keskuudessa on liian vähän työntekijöiden arkea ja työpaikkojen todellisuutta tuntevia ihmisiä. Tämän ovat selvästi osoittaneet nykyisen eduskunnan ja hallituksen toimet. Äänestämällä kevään eduskuntavaaleissa voimme vaikuttaa, että kansanedustajiksi ja ministereiksi tulee työntekijöiden asioista välittäviä henkilöitä.

Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu ja liittoesitykset. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet, uutisia ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.