s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n osastopäällikkö, pääekon…

Uutinen

SAK:n osastopäällikkö, pääekonomisti Pertti Parmanne: Päättyykö Jäätteenmäen kevätsää Ahon yöpakkasiin?

Vappupuhereferaatti
1.5.2001 klo 10 Suonenjoki

Euroopan Unioni on laajentumassa. Vähitellen myös me suomalaiset hyödymme tiivistyvästä yhteistyöstä uusien jäsenmaiden kanssa. Tuotteittemme kysyntä kasvaa. Meille syntyy todellinen itämerellinen markkina-alue. Laajentumiselle on asetettu varsin nopea aikataulu. On kuitenkin tärkeätä, että EU:n itälaajentuminen tapahtuu hallitusti. On perusteltua, että työvoiman liikkuvuus toteutuu asteittain ja joustavia siirtymäaikoja noudattaen. Hallituksen viimeviikkoinen päätös säädellä työvoiman liikkuvuutta uusista jäsenmaista siirtymäaikojen avulla saa ammattiyhdistysliikkeen tuen.

Suomessa noudatetaan Suomen lakeja ja suomalaisia työehtoja. Ulkomaalaisten syrjinnän varaan emme talouttamme voi rakentaa. Ulkomaalaisille ei saa tarjota huonompaa palkkaa tai muutoin heikompia etuja. Meidän on nyt varmistettava, että kykenemme myös käytännössä takaamaan suomalaiset työehdot paitsi suomalaisille niin myös täällä työskenteleville ulkomaalaisille työntekijöille. EU:n laajentumista varten työehtojen valvontaa on tehostettava, mistä ay-liike odottaa työministeriöltä pikaisia ehdotuksia.

Paavo Lipposen I ja II hallituksen keskeisin tavoite on ollut työllisyyden parantaminen. Nyt on töissä yli 300 000 suomalaista enemmän kuin Lipposen I hallituksen aloittaessa vuonna 1995. Tavoite työttömyyden puolittamisesta on voitu toteuttaa. Työllisiä oli maaliskuussa peräti 72 000 henkeä enemmän kuin vuotta aiemmin. Suomi on kyennyt EU-maiden parhaaseen työllisyyskehitykseen. Se on saavutus, jolle tulee antaa arvoa.

Kansalaisille tärkeistä julkisista palveluista, tasa-arvoa edistävästä koulutuksesta, kohtuuhintaisesta terveydenhuollosta, eläkkeistä ja muusta sosiaaliturvasta pystytään täällä Suonenjoellakin huolehtimaan vain, jos riittävän moni suomalainen on niitä työllään rahoittamassa. Hallituksen politiikan peruspilareina on jatkossakin oltava työllisyyttä vahvistavat toimet.

Työllisyystalkoita horjuttamaan tarkoitetut lupaukset niin jättiveroalesta kuin muhkeasta kansalaispalkastakin ovat katteettomia. Lupausten rahoittamiseen ei riittäisi edes ehdotettu suomalaisten sosiaaliturvan romuttaminen. Rikkaiden röyhkeät vaatimukset köyhien sosiaaliturvan leikkauksista ovat itsekkäitä ja vastuuttomia.

Esko Ahon paluu keskustan johtoon palauttaa ajankohtaiseksi keskustan ay-vastaisen työreformin, josta Aho näyttää pitävän edelleen kiinni, vaikka sijaispuheenjohtaja on selvästi työreformin hylännyt. Sijaispuheenjohtaja on tehnyt myönteisiä aloitteita palkansaajien suuntaan, mutta päättyykö Jäätteenmäen kevätsää Ahon tuomiin yöpakkasiin? Joudumme kysymään, mikä on keskustan todellinen linja työelämän kysymyksissä: palaako keskusta palkansaajavastaiseen työreformiinsa, vai jatkaako se viimeaikaisia pyrkimyksiään asialliseen yhteistyöhön palkansaajaliikkeen kanssa?