s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Viialainen Raahessa: Hal…

SAK:n Viialainen Raahessa: Hallitusveneen keikutus hyödyttää vain oppositiota

Vappupuhe-referaatti
Raahe 1.5. klo 12.00

Palkansaajien ja ay-liikkeen näkökulmasta on parempi, että sateenkaarihallitus jatkaa työtään vaalikauden loppuun. Jos hallitus kompastuisi omiin erimielisyyksiinsä, tilalle tulisi vahvasti porvarienemmistöisessä eduskunnassa palkansaajien kannalta epäilemättä huonompi hallitus. Keskustaopposition seireeninlauluistakin ay-liikkeen suuntaan kun on syytä huomata, että ne on varustettu merkinnällä ” viimeinen käyttöpäivä 24. kesäkuuta”.

Valtameren takaiset opit eivät sovi karuun Pohjolaan. Suomessa tuloksia on saatu ja saadaan vastakin nimenomaan laajan yhteistyön ja sovun politiikalla. Sateenkaarihallitus ansaitsee erityisen kiitoksen siitä, että hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen kolmikantainen yhteistyö on toiminut. Työsopimuslaki, kolme tulopoliittista sopimusta ja viimeksi yhteinen linjaus EU:n itälaajentumisen toteuttamisesta hallitusti, osoittavat, että Lipposen linjalla on katetta käytännön päätöksenteossa.

Kansainvälisellä taloustaivaalla on mustiakin pilviä. Epävarmuustekijöitä ei ole syytä lähteä lisäämään keikuttamalla hallitusvenettä kotimaassa. Puolustusselontekoon ja köyhyyspakettiin liittyvät, kokonaisuuden kannalta sittenkin vähäpätöiset kiistat, on sovittava hallitusryhmien kesken. Myös hallituspuolueiden kansanedustajien olisi syytä nähdä metsä puilta ja vähentää sytykkeiden kantamista opposition nuotioon.

Rautaruukin työpaikat muistettava energiaratkaisussa

Hyvinvointiyhteiskunta kyetään Suomessa rahoittamaan jatkossakin, mikäli talous- ja elinkeino- sekä EU- politiikka hoidetaan vastuullisesti ja tehdään oikeita päätöksiä oikeaan aikaan.

Energiaratkaisu on yksi lähiajan tärkeistä päätöksistä. Varmistamalla jatkossakin sähköntuotannon monipuolisuus voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä ja torjua ilmaston lämpenemistä. Koko maan palkansaajien ja aivan erityisesti Raahen seudun työllisyyskehityksen kannalta on tärkeää turvata myös sähkön hinnan pysyminen kohtuullisena. Siksi emme voi heittäytyä yksipuolisesti vain Venäjältä tuotavan maakaasun varaan. Energiansäästön ja uusiutuvien energialähteiden, kuten biomassan, tuulen ja vesivoiman ohella myös ydinvoiman lisärakentamisen tulee olla mahdollista osana energiapoliittista kokonaisratkaisua.

Maailman teräsmarkkinoilla on varsin kireä kilpailutilanne ja jopa ylituotantoa. Siksi on tärkeää huolehtia kotimaisin päätöksin siitä, että tuotantoedellytykset Raahessa varmistetaan pitkälle tulevaisuuteenkin. Tuleva energiapäätös ei ole yhdentekevä myöskään Rautaruukin ja sen tuhansien työntekijöiden työpaikkojen turvaamisen kannalta.