s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Reilut pelisäännöt myös kesädu…

Reilut pelisäännöt myös kesäduunarin oikeus

Kesäduunareiden infopuhelin starttaa toukokuussa

SAK neuvoo nuoria työsuhdeviidakossa

SAK:n seitsemäs kesäduunariviikko käynnistyy maanantaina 27. maaliskuuta. Tulevat kesäduunarit saavat tietoa työelämän pelisäännöistä ja neuvoja mm. työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Kesäduunari-info järjestetään yli 70 ammatillisessa oppilaitoksessa.

– Nuoret tarvitsevat tukea ja neuvoja mm. työsopimuksen tekoon, ja tietoa siitä, mitkä ovat heidän oikeutensa ja velvollisuutensa mennessään töihin, sanoo SAK:n nuorisosihteeri Eija Viitanen.

– Liian usein tietoon tulee tapauksia, joissa nuorille työntekijöille maksetaan liian huonoa palkkaa, teetetään työtä epäinhimillisissä olosuhteissa, tai ei esimerkiksi makseta lomakorvauksia tai ilta- ja viikonloppulisiä.

Eija Viitanen muistuttaa, että työsuojelua ei voi sivuuttaa kesätyöntekijänkään kohdalla. Kesätyöntekijä on perehdytettävä huolella työpaikan työsuojeluohjeisiin. Kesätyöntekijälläkin on oikeus saada työhönsä riittävä ja perusteellinen perehdytys.

Kesäduunariviikon lisäksi nuoret saavat työsuhdeneuvontaa läpi koko kesän SAK:n kesäduunarineuvontapuhelimesta. Ilmaisessa kesäduunaripuhelimessa vastataan kesätyöntekijöiden kysymyksiin ja annetaan neuvoja arkipäivisin toukokuun alusta aina elokuun puoleenväliin saakka.

– Kesän 2005 kokemukset neuvontapuhelimesta vahvistivat käsitystä neuvonnan tarpeellisuudesta. Liian usein nuori on ongelmien ja mieltä askarruttavien kysymysten kanssa yksin. Pienillä työpaikoilla, joissa kesätöitä usein tehdään, ei ole luottamusmiestä jonka puoleen kääntyä., sanoo SAK:n järjestösihteeri Anita Spring.

– On tärkeää että voi soittaa ja keskustella kesätyötään koskevista asioista. Mitään asiaa ei kannata jäädä murehtimaan yksin.

Tämän vuoden kesäduunarikiertue ulottuu Ahvenanmaata lukuun ottamatta kaikkiin maakuntiin.

Tarkemmat tiedot oppilaitoksista ja päivämääristä (pdf, päivitetty 28.3.2006)

Lisätiedot

• Kesäduunari-infot, kiertueaikataulu ja paikkakunnat: nuorisosihteeri Eija Viitanen, puhelin 020 774 0204 tai 040 7550 761
  • Kesäduunaripuhelin: järjestösihteeri Anita Spring, puhelin 020 774 0206 tai 0400 506 339