s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ihalainen: Valtion, kunt…

Uutinen

SAK:n Ihalainen: Valtion, kuntien ja työeläkeyhtiöiden lisättävä vuokra-asuntotuotantoa

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen vaatii hallitukselta tehokkaampia toimia julkisen vuokra-asuntotuotannon lisäämiseksi. Hänen mielestään valtion, keskeisten kuntien ja työeläkeyhtiöiden olisi yhteistyössä saatava aikaan mittava vuokra-asuntojen lisääminen.

Valtion tukema vuokra-asuntotuotanto on romahtanut 1990-luvun puolivälin reilusta 20 000 vuosittaisesta asuntoaloituksesta nykyhetken vajaaseen 5 000:een.

– Synkkenevän taloustilanteen torjumiseksi asuntorakentamisessa ja julkisten infrahankkeiden rakentamisessa on edettävä, koska nämä toimet vaikuttavat ja purevat nopeammin olevassa olevaan ongelmaan.

– Valtion tukeman vuokra-asuntotuotannon mittava lisääminen ei onnistu vain valtion takauksia lisäämällä. Nyt tarvitaan korkotukilainojen ehtojen parantamista ja suoraa tukea vuokra-asuntotuotannolle, sanoo Ihalainen.

Rakennusalan pysähdyksen ja uhkaavan joukkotyöttömyyden johdosta Ihalainen vaatii laajempaa vuokra- ja asuntorakentamisen toimenpidepakettia. Paketin toteuttamiseen tulisi ottaa mukaan myös keskeisten kuntien ja eläkeyhtiöiden edustajat.

– Kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen lisääminen on välttämätöntä sekä taloustilanteen synkkenemisen että työllisyyskehityksen takia. Työpaikkojen ja työntekijöiden pitäisi voida kohdata nykyistä paremmin. On siis herättävä tuottavan ja vakaan sinivalkoisen sijoittamisen tarpeeseen ja tarjottava rahoitusta kotimaiseen vuokra-asuntotuotantoon, vaatii Ihalainen.

Rakennusalan poikkeuksellisen synkät näkymät antavat aiheen pohtia myös muita rakentamisen tukitoimia. Ihalainen toivoo kotitalousvähennyksen käytön laajentamista koskemaan myös asunto-osakeyhtiöiden perusparannuksia.

– Omakotitaloasukkaita tuetaan energia- ja putkiremonteissa kotitalousvähennyksellä, mutta kerros- ja rivitaloissa asuvat eivät saa vastaavaa verotukea. Jo kansalaisten yhdenvertaisuuden vuoksi kotitalousvähennys pitäisi ulottaa myös asunto-osakeyhtiön perusparannuksiin, sanoo Ihalainen.