s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ay-liike ollut pohjoisen ulott…

Uutinen

Ay-liike ollut pohjoisen ulottuvuuden asialla: Vuosikymmenten yhteistyö lujittanut Pohjolan Vakautta (2.11.1999)

Palkansaajille ja ay-liikkeelle on hyvin tärkeää, että koko Euroopan alueella säilyvät yhteiskunnallinen ja poliittinen vakaus ja kestävä talouskasvu. EU:n pohjoisen ulottuvuuden syventäminen ja sitä koskevat aloitteet tähtäävät juuri näiden tavoitteiden saavuttamiseen Pohjolassa ja Itämeren alueella, sanoi SAK:n johtaja Tuulikki Kannisto Itämeren alueen ay-järjestöjen kokouksessa Latviassa, Riiassa.

Työelämää, työmarkkinoita ja sosiaalisia kysymyksiä koskevat tavoitteet niveltyvätkin saumattomasti pohjoisen ulottuvuuden päämääriin. On itsestään selvää, että sosiaalisen ulottuvuuden tulee mielestämme olla yksi pohjoisen ulottuvuuden peruspilareita, koska haluamme edistää vakaata ja demokraattista yhteiskunnallista kehitystä Euroopan unionin, Venäjän ja muiden Itämerenmaiden alueilla. Tässä mielessä pohjoismainen ay-liike on jo pitkään ollut aktiivinen toimija pohjoisen ulottuvuuden kysymyksissä, totesi Tuulikki Kannisto.

Pohjoismaisilla ay-järjestöillä on Barentsin ja Itämeren alueilla satoja yhteisiä kehittämishankkeita ja projekteja Baltian maiden, Puolan ja Venäjän ammattijärjestöjen kanssa. Yhteistyö Baltian maiden ja Puolan suuntaan on alkanut paljon ennen EU:n laajentumisprosessia. Ja etenkin suomalaisilla palkansaajilla on jo vakiintuneet yhteistyösuhteet Venäjän ay-järjestöjen kanssa.

Palkansaajien yhteistyöprojekteissa ja -hankkeissa ovat keskeisellä sijalla olleet sosiaalisia kysymyksiä, työelämää ja työmarkkinoita edistävät demokratiahankkeet. Työntekijöiden perusoikeuksien kunnioittaminen, työelämän kehittäminen ja toimivien työmarkkinajärjestelmien ja -suhteiden luominen edistävät Tuulikki Kanniston mielestä tärkeällä tavalla sosiaalisten rakenteiden, oikeusvaltion ja demokratian sekä kansalaisyhteiskunnan päämääriä. Nämä ovat perusedellytyksiä myös talouden tavoitteiden saavuttamiselle.

Itämeriyhteistyö entistä tärkeämpää EU:n laajentuessa SAK:n johtaja ja kansainvälisen osaston osastopäällikkö Tuulikki Kannisto puhui Itämeren alueen ay-järjestöjen uuden yhteistyöohjelman (”Vision Baltic Sea 2010”) ay-verkoston kokouksessa Riiassa. Kokous oli ensimmäinen viime kesänä allekirjoitetun ay-järjestöjen Itämeriohjelman mukainen laajapohjainen kokous. Sen sijaan muuta yhteistyötä pohjoismaisella tasolla on tehty jo vuosikymmeniä.

Ohjelma-asiakirja ”Vision Baltic Sea 2010” allekirjoitettiin Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n Helsingissä pidetyn edustajakokouksen aikana viime kesänä. Ohjelmassa ovat mukana Pohjoismaiden ay-järjestöjen lisäksi Saksan, Puolan, Baltian maiden ja Venäjän ammattijärjestöt, jotka katsovat, että EU:n laajentuminen lisää huomattavasti Itämeren alueen merkitystä. Myös EAY osallistuu Itämeriyhteistyöhön. Allekirjoitustilaisuudessa oli mukana mm. EAY:n italialainen pääsihteeri Emilio Gabaglio. Allekirjoittajat ovat sopineet ay-yhteistyön voimakkaasta tehostamisesta Itämeren alueella ja konkreettisten Itämeren aluetta koskevien aloitteiden tekemisestä. Myös sosiaalisen vuoropuhelun ja kolmikantayhteistyön edistäminen ovat ay-järjestöjen asialistalla. Järjestöt laskevat, että uusi yhteistyösopimus koskee noin 20 miljoonaa ay-jäsentä.

Riian kokoukseen osallistuvat mm. Pohjolan ammatillisen yhteisjärjestön PAY:n puheenjohtaja – Norjan LO:n puheenjohtaja – Yngve Hågensen, Venäjän Pietarin ja Leningradin alueiden ay-järjestön puheenjohtaja Evgeny Makarov ja Suomesta Tuulikki Kanniston lisäksi mm. STTK:n puheenjohtaja Esa Swanljung. Niin ikään EAY:n apulaispääsihteeri Erik Carlslund osallistuu. Kokouksen avaa Latvian pääministeri Andris Skele.

Lisätiedot: Johtaja Tuulikki Kannisto, puh. 0400-603 495 – sihteeri puh. 09-7721 305 Apulaisosastopäällikkö Turo Bergman, puh. 040-520 1714 Kv-tiedottaja Hilkka Jukarainen, puh. 040-5485 660