s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tallinnan infopisteessä ensimm…

Tallinnan infopisteessä ensimmäisellä viikolla vilkasta

Soome Tööturu Infokeskus

SAK:n Tallinnaan perustamassa Suomen työelämän infopisteessä oli ensimmäisellä viikolla vilkasta. Palvelupiste oli tarkoitus avata yleisölle vasta torstaina 12.12., mutta tiistaisten avajaisten jälkeen toimisto täyttyi jo keskiviikkona kyselijöistä. Keskimäärin palvelupisteessä on käynyt päivittäin yli 20 asiakasta, eli ensimmäisen viikon aikana piste on pystynyt neuvomaan jo noin sataa Suomeen töihin tuloa harkitsevaa.

Kävijöistä puolet on ollut vironkielisiä, puolet venäjänkielisiä. Ammattiryhmistä eniten on pisteessä on neuvottu rakennusmiehiä, linja-autonkuljettajia sekä merimiehiä. Useimpia kyselijöitä on kiinnostanut, miten Suomesta voisi löytää töitä laillisesti, minkälaisia ovat palkat ja verotus Suomessa sekä mikä on työlupamenettely, kun Virosta tullaan Suomeen töihin. Myös ammattiliitot ja niiden tarjoama tuki on kiinnostanut kävijöitä.

Suomen työelämän infopisteessä Suomeen töihin aikoville tarjotaan tietoa Suomen työmarkkinoiden pelisäännöistä, palkkatasosta ja muista työehdoista, työlainsäädännöstä, työsopimuksen tekemisestä ja työehtosopimuksista, verotuksesta sekä ammattiliittojen palveluista. Infopiste neuvoo myös mihin Suomessa ottaa yhteyttä tarvitessaan yksityiskohtaisempaa tietoa tai neuvontaa vaikkapa työlupiin, veroihin, työnhakuun tms. liittyvissä kysymyksissä.

Suomen työelämän infopisteessä työskentelee kaksi virolaista työntekijää. Infopiste palvelee viroksi, venäjäksi, englanniksi ja suomeksi. Piste on avoinna maanantaista keskiviikkoon klo 10-16, torstaisin klo 12-18 ja perjantaisin klo 9-15.

Projektipäällikkö Eve Kyntäjä, puh. 0400-513 162

www.sak.fi/tallinn