s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työllisyyttä lisättävä, vain p…

Työllisyyttä lisättävä, vain pörssi ylikuumentunut (22.7.1999)

Budjettiriiheen valmistautuva valtiovarainministeriö on virittänyt joka kesäisen ylikuumenemiskeskustelunsa, ”susi tulee” -pelottelunsa. Ylikiehuminen koskee edelleen lähinnä vain pörssiä ja yritysjohtajien optioita. Työmarkkinoilla pääkysymys on yhä työpaikkojen puute – ei ylikuumeneminen.

Kuumentuneet pääomamarkkinat vaativat täsmätoimia, kuten pääomaverokannan nostamista, jota hallitusohjelmakin edellyttää. Sen sijaan työn verotusta on kevennettävä työllisyyden parantamiseksi varsinkin pieni- ja keskipalkkaisilla, joskin suhdannetilanne on otettava huomioon.

Verokevennykset on toteutettava siten, ettei yhteiskunnallisia palveluja ja sosiaaliturvaa vaaranneta. Kuntien mahdollisuus tuottaa peruspalvelut on turvattava. Kuntakohtaisia harkinnanvaraisia rahoitusavustuksia yksittäisten kuntien kriisiytymisen ehkäisemiseksi on lisättävä.

Viimeaikainen linja-autoliikenteen henkilöstön kohtelu kilpailuttamisen yhteydessä osoittaa, että kilpailulainsäädäntö ja laki julkisista hankinnoista vaativat pikaista täsmentämistä. Jos kilpailuttaminen on välttämätöntä, henkilöstön asemasta on aina huolehdittava aivan toisella tavalla kuin nykyisin.

Työelämää on kehitettävä, jotta ikääntyvät työntekijät jaksavat nykyistä pidempään työelämässä. Tämä edellyttää riittäviä määrärahoja työssä jaksamisen tutkimus- ja toimenpideohjelmaa varten.

Työttömille ja työttömyyden uhkaamille työntekijöille on tarjottava työtä tai työllistymiseen johtavaa koulutusta. Työmarkkinoilla tarvitaan pitkäaikaistyöttömyyden katkaisun edellyttämiä riittäviä työllisyysmäärärahoja. Työhallinnon voimavarat on mitoitettava ja kohdennettava niin, että erityisesti pitkäaikaistyöttömien palvelua voidaan parantaa. Suhtautuminen aktiiviseen työvoimapolitiikkaan osoittaa, kuinka tosissaan hallitus haluaa tarjota työttömyyseläkeputkeen työnnetyille työllistymisvaihtoehdon.

Lisätietoja: Pääekonomisti Pertti Parmanne, puh. (09) 7721 310