s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yhteistyössä avain työpaikkoje…

Yhteistyössä avain työpaikkojen menestykseen

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt

Työmarkkinajärjestöjen Tuottavuuden pyöreä pöytä:

Vain korkea työllisyys ja hyvä tuottavuuskehitys yhdistettynä alhaiseen työttömyyteen voivat turvata suomalaisen hyvinvoinnin ja sen kestävän rahoituksen tulevaisuudessakin. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää yritysten menestystä ja kykyä työllistää sekä huolehtimista työntekijöiden hyvinvoinnista. Mm. väestön ikääntyminen edellyttää puolestaan sekä yksityisten että julkisten palveluiden tuloksellisuuden parantamista ja henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Jotta tulevaisuuden haasteista selvitään, tarvitaan talouskasvua. Talouskasvu taas edellyttää tuottavuuden ja tuottavuusyhteistyön edistämistä. Tuottavuuden parantamisella ymmärretään liiankin usein työpaikkojen vähentämistä tai työtahdin kiristämistä. Todellisuudessa kuitenkin tuottavuuden kehittäminen ja työelämän laadun parantaminen kuuluvat erottamattomasti yhteen. Työelämän hyvinvointi lisää tuottavuutta ja päinvastoin. Kun halutaan huolehtia organisaation menestyksestä pitkällä aikavälillä, niitä pitää kehittää samanaikaisesti.

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt perustivat vuoden 2007 alussa Tuottavuuden pyöreän pöydän tuottavuuden, työelämän laadun ja tuottavuusyhteistyön edistämiseksi. Pyöreään pöytään järjestöt kutsuvat vuoden aikana muita tuottavuustoimijoita ja asiantuntijatahoja. Samalla keskusjärjestöt haastavat työyhteisöt, henkilöstön edustajat, työnantajan edustajat, poliittiset päättäjät, palkansaaja- ja työnantajajärjestöt edistämään tuottavuusyhteistyötä.

Tämänpäiväisessä työmarkkinajärjestöjen tuottavuusyhteistyötä käsitelleessä seminaarissa luovutettiin kunniamaininnat viidelle organisaatiolle ja hankkeelle, joissa tuottavuutta ja työelämän laatua on kehitetty onnistuneesti. Myös nämä käytännön esimerkit osoittavat, että tuottavuusyhteistyö tuo menestystä, työpaikkoja ja mielekkyyttä työhön.

Tuottavuuden kehittämistä pitää työmarkkinakeskusjärjestöjen mielestä tarkastella laajasti pitkällä aikavälillä. Sen osa-alueita ovat mm. toiminnan ja prosessien suunnittelu, palvelu- ja tuotekonseptien uudistaminen, esimiestyö ja johtaminen, osaaminen, innovaatiot ja teknologia, työmenetelmät, joustavat ja monipuoliset työajat, kannustava palkkaus ja palkitseminen, verkostomainen toiminta sekä turvallisuus, ympäristö ja luottamus.

Kiirehtimällä tai juustohöyläämällä Suomi ei pärjää, vaan tarvitaan aikaa yhdessä tapahtuvalle kehittämiselle. Talouden tunnusluvut sekä kokemukset yrityksistä, työpaikoilta ja toimialoilta osoittavat, että menestys voi kulkea käsi kädessä globalisaation kanssa. Kyky kehittää asioita yhdessä sekä osaamisen ja ammattitaidon hyödyntäminen ovat suomalaisia vahvuuksia, joita kannattaa hyödyntää pärjätäksemme jatkossakin.

AKAVA
Elinkeinoelämän keskusliitto EK