s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Pertti Parmanne: Korkman…

SAK:n Pertti Parmanne: Korkman lämmittänyt työnjako-oppinsa

SAK:n yhteiskuntapoliittisen edunvalvontaosaston johtaja Pertti Parmanne

EVA:n toimitusjohtaja Sixten Korkman on kirjoittanut puheenvuoron tulopolitiikan tulevaisuudesta. Hyvä, että aihetta on valotettu eri näkökulmista.

Valitettavasti Korkman kuitenkin tyytyy liiaksi toistamaan työnantajien tylyjä vaatimuksia, että palkoista ja muista työehdoista pitäisi päättää yritys-, työpaikka- ja jopa yksilökohtaisesti. Kummalliselta kuulostaa Korkmanin ajatus, että tällöinkin työehtosopimukset olisivat työrauhan takeena. Jos neuvottelut käydään työpaikkakohtaisesti, työrauhan turvaaminenkin siirtyy työpaikkakohtaiseksi. Työehtosopimuksista tulisi tällöin yhtä kuolleita kuin EU:n perustuslaista.

Työehtosopimukset eivät nykyisinkään estä paikallista palkitsemista ja palkkauksen kehittämistä. Osapuolten yhteistyötä entistä paremman neuvottelu- ja sopimustoiminnan puolesta on jatkettava. Esimerkiksi palkkaratkaisujen liittoerien ja paikallisten erien merkitys voi kasvaa, mikäli työnantajat ovat valmiita tasapuolisiin paikallisiin neuvotteluihin ja luottamusmiesten neuvottelumahdollisuuksien turvaamiseen.

Toisin kuin Korkman näkee, parlamentarismin ja sopimusyhteiskunnan välillä ei ole vastakkainasettelua. Herää kysymys, kuinka laajaa kannatusta nauttivat työnantajien keskuudessa Korkmanin kärjistykset valtiovallan ja työmarkkinaosapuolten yhteistyön ongelmista. Korkman onnistui aikanaan vastaavilla työnjako-opeillaan yllyttämään pääministeri Esko Ahoa palkansaajien kimppuun tunnetuin seurauksin. Toivottavasti uusi hallitus ei tee samaa virhettä, vaan puoluejohtajien lupausten mukaisesti jatkaa yhteistyötä.