s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tulopoliittinen sopimus osoitt…

Tulopoliittinen sopimus osoittanut toimivuutensa

Kuva: Pekka Salonen

Ansiokehitystarkastelu käynnistynyt

SAK:n mukaan tänään julkistetusta tulopoliittisen selvitystoimikunnan raportista käy ilmi, että voimassa oleva tulopoliittinen sopimus on osoittanut toimivuutensa. Tupo-sopimus on yhdessä veroratkaisujen kanssa tukenut palkansaajien ostovoiman kehitystä ennakoitua alhaisemmasta talouskasvusta huolimatta. SAK pitää kuitenkin huolestuttavana työllisten määrän vähenemistä. Myönteistä taas on, että toistuvais- ja pitkäaikaistyöttömien määrä on laskenut edelleen.

Työmarkkinajärjestöt ovat tänään käynnistäneet tulopoliittisen sopimuksen mukaisen ansiokehitystarkastelun. Keskusjärjestöittäin suoritettavan tarkastelun tilastolliset selvitykset valmistuvat 14. kesäkuuta mennessä.

Tupo-sopimukseen kirjatun tarkastelulausekkeen mukaan ansioiden kehitystä tarkastellaan vuoden 2002 lopulta vuoden 2003 loppuun. Tarkastelussa selvitetään, miten tasaisesti kaikkien palkansaajien ja eri sektoreiden tai sopimusalojen ansiot ovat tupo-sopimuksen palkkaukselliset tavoitteet huomioon ottaen kehittyneet sopimuskauden aikana.

Jos joku osapuolista katsoo, että jonkin sektori- tai sopimusalan osalta ei ole päästy sopimuksen tarkoittamaan lopputulokseen, voi asianomainen sopijaosapuoli vaatia ansiokehitystarkastelun siirtämistä tätä varten perustettavaan ratkaisulautakuntaan.

Tupo-sopimuksen osapuolet kokoontuvat tekemään ansiokehitystä koskevan kokonaisarvion 23.6. Mikäli joku sopimuksen osapuolista vaatii ansiokehitystarkastelun siirtämistä ratkaisulautakunnan käsiteltäväksi, on siitä ilmoitettava kirjallisesti muille osapuolille ja valtakunnansovittelijalle viimeistään 13.8.2004. Ratkaisulautakunnan on tehtävä päätös syyskuun loppuun mennessä.

SAK:n hallitus kokoontuu tarkastelemaan SAK:laisten sopimusalojen ansiokehitystä 18.6. Tuolloin päätetään mahdollisten riitatapausten viemisestä eteenpäin ratkaisulautakuntaan.

Tulopoliittisen selvitystoimikuntan arvio sopimuskauden taloudellisesta kehityksestä

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. (09) 7721 302