s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Valkonen: Suomen on toimittava…

Uutinen

Valkonen: Suomen on toimittava johdonmukaisesti työelämän perusoikeuksien toteuttamiseksi

Marjaana Valkonen

Maailmankomission raportti tukee monia ay-liikkeen keskeisiä tavoitteita

SAK:n kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen pitää maailmankomission eilen julkaisemaa raporttia tärkeänä virstanpylväänä globalisaation sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistamisessa. Raportti tukee monia ay-liikkeen keskeisiä tavoitteita, mm. Kansainvälisen työjärjestön ILO:n määrittelemien työelämän perusoikeuksien toteuttamista kaikkialla maailmassa. Valkonen kuitenkin muistuttaa, että kaikkien valtioiden tulee sitoutua työelämän perusnormien käytännön toteuttamiseen.
– Suomen on toimittava johdonmukaisesti eri kansainvälisillä areenoilla työelämän perusoikeuksien toteuttamiseksi, Valkonen sanoo.

– Maailmankomission raportti Oikeudenmukainen globalisaatio: mahdollisuuksia kaikille ei jää vain kehityksen analysoimiseksi ja poliittiseksi retoriikaksi, vaan sen suositukset ovat hyvin konkreettisia ja kattavia. Suositusten toteuttaminen ei kuitenkaan ole helppoa, vaan edellyttää pikaista ja laajaa yhteistyötä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin sekä ennen kaikkea vahvaa poliittista tahtoa. Toivottavasti tästä käynnistyy laaja ja monipuolinen prosessi, joka johtaa myös käytännön tuloksiin, sanoo Marjaana Valkonen.

Tasavallan presidentti Tarja Halosen yhdessä Tansanian presidentti Benjamin Mkapan kanssa johtama komissio painottaa raportissaan myös työehtosopimusten merkitystä tuottavuuden kehittämisessä, oikeudenmukaisuuden toteuttamisessa ja työntekijöiden äänen kuulumisessa. Työmarkkinajärjestöjen roolia komissio pitää globalisaation oikeudenmukaisuuden vahvistamisessa tärkeänä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

– Vapaa ammattiyhdistysliike on merkittävä tekijä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamisessa. Ammattiyhdistysoikeudet on vihdoinkin tunnustettava kaikkialla maailmassa, Marjaana Valkonen sanoo.

Maailmankomission raportissa vaaditaan myös järeämpiä toimia työntekijöiden olojen parantamiseksi vapaatuotantovyöhykkeillä. Nämä työllistävät jo 50 miljoonaa ihmistä eri puolilla maailmaa. Vapaatuotantoalueet ovat yleensä ay-toiminnan vastaisia linnakkeita, joissa työntekijöiden olot ovat usein viheliäisiä.

Ay-liikkeessä pidetään tärkeänä maailmankomission raportissa esittämää suositusta, jonka mukaan keskeisiin kansainvälisiin instituutioihin on saatava aikaan samanlaiset muodolliset työmarkkinajärjestöjen konsultointirakenteet kuin jo nyt on OECD:ssä. Tällaisia raportissa mainittuja instituutioita ovat Maailman kauppajärjestö WTO, Maailmanpankki ja Kansainvälinen valuuttarahasto. Komissio esittää myös kansainvälisten järjestöjen keskinäisen yhteistyön lisäämistä ja paremman koheesion aikaansaamista niiden välille.

Suomessa on jo käynnistetty kansallisen globalisaatiostrategian kehittäminen, missä yhteydessä on tarkoitus käsitellä myös SAK:n viime syksynä esittämää toimialakohtaisen vuoropuhelun käynnistämistä.

Raportti A fair globalization – Creating opportunities for all löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.ilo.org/public/english/wcsdg.

Johtaja Marjaana Valkonen, puh. (09) 7721 306 tai 0400 705 136