s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Marja Erkkilä: Tupot eiv…

SAK:n Marja Erkkilä: Tupot eivät yksin ratkaise samapalkkaongelmaa

SAK:n edunvalvontaosaston apulaisjohtaja Marja Erkkilä

– Naisten ja miesten palkkaeroja on kavennettava kehittämällä oikeudenmukaisia palkkausjärjestelmiä sekä varaamalla siihen tarvittavat rahat. Tämä on ainoa kestävä ratkaisu samapalkkaisuuden edistämiseksi, sanoo SAK:n apulaisjohtaja Marja Erkkilä.

Tasa-arvolain mukaan saman työnantajan palveluksessa on samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava samaa tehtäväkohtaista palkkaa. Tämä edellyttää työn vaativuuden arviointia ja samanarvoisten töiden vertaamista keskenään myös yli sopimusrajojen. Työn arvioinnissa olennaista on tehtävän vaatima osaaminen, vastuu, kuormitus ja työolot. Koulutus sinänsä ei voi ratkaista palkan suuruutta.

Viime aikoina on esitetty tasa-arvotupon nimissä erityisiä palkankorotuksia mm. joillekin naisvaltaisille hoitoaloille. Erkkilän mukaan nämä sinänsä perustellut vaatimukset heikentäisivät muiden ammattiryhmien oikeuksia palkkatasa-arvoon.

– Julkisen sektorin palkoista päättävät poliitikot. Budjeteissa on varattava rahat jälkeenjääneisyyden korjaamiseen. Työmarkkinajärjestöjen tehtävänä on puolestaan rakentaa oikeudenmukaiset palkkausjärjestelmät ja työnantajien vastuulla on samapalkkaisuuden toteuttaminen työpaikkatasolla, Erkkilä korostaa.

– Tutkimusten mukaan naisten ja miesten tehtävät ovat keskimäärin yhtä vaativia. Olennaista onkin, että työn vaativuuden arvioinnin avulla korjataan naisvaltaisten töiden aliarvostus. Tupo-korotukset eivät yksin riitä kuromaan umpeen perusteettomia palkkaeroja. Tähän tarvitaan työnantajien omaehtoista rahoitusta yli sopimuskorotusten, Erkkilä toteaa.

Erkkilän mukaan tulopoliittiset sopimukset ovat sinänsä hillinneet palkkaerojen kasvua. Liittotason sopimusratkaisuilla ja paikallisilla sopimuksilla on taipumus kasvattaa palkkaeroja. Miesvaltaisilla korkean tuottavuuden aloilla on ollut suurempi palkanmaksuvara kuin naisvaltaisilla yksityisillä ja julkisilla palvelualoilla.

– On arvostuskysymys mikä on tuottavaa. Naisvaltaisilla palvelualoilla työn tuottavuutta ei voida mitata samoilla kriteereillä kuin tuotantotyössä. Palvelualojen tuloksellisuus ja vaikuttavuus näkyy kansalaisten hyvinvoinnin ja tuottavuuden lisääntymisenä, Erkkilä muistuttaa.

Oikeudenmukaisten palkkausjärjestelmien luomista helpottaisi Erkkilän mukaan työehtosopimusten yhtenäistäminen. Nykyiset yli kaksisataa työehtosopimusta sisältävät hyvinkin erilaisia palkkausjärjestelmiä.

– Työpaikoilla, joilla työskentelee monen eri työehtosopimuksen piiriin kuuluvia työntekijöitä, määritellään vain harvoin keskenään samanarvoiset työt. Tasa-arvolain suoma oikeus taata työntekijälle sama palkka samasta ja samanarvoisesta työstä voi törmätä kollektiiviseen sopimusjärjestelmään. Työmarkkinajärjestöjen haasteena onkin ajanmukaistaa palkkaus- ja työehtosopimusjärjestelmät, Erkkilä huomauttaa.