s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tavoitteeksi eläkkeiden turvaa…

Tavoitteeksi eläkkeiden turvaaminen, ei yritysten pikavoitot

Palkansaajien ansaitsemien eläkkeiden pitää olla turvassa yritysten talousvaikeuksilta. Täysin vapaassa markkinakilpailussa voi käydä kuten amerikkalaisen energiayhtiön Enronin konkurssissa, jossa työntekijät menettivät vanhuuden turvansa. Suomalaisen palkansaajan eläketurva on jatkossakin hoidettava lakisääteisen, kaikki työntekijät kattavan vakuutuksen avulla. Monista maista poiketen Suomessa eläkelaitokset ovat viime kädessä yhdessä vastuussa siitä, että vakuutetut saavat ansaitsemansa eläkkeet.

Työeläketurva on osa yhteiskunnan sosiaalivakuutusta, ja siksi yksityisten eläkelaitosten kilpailulla on selkeät reunaehdot. Tästä huolimatta on mahdollista ja järkevää tehostaa eläkelaitosten toimintaa, ja tarjota tasapuoliset toimintaedellytykset eri tyyppisille eläkelaitoksille. Tavoitteena on oltava työeläketurvan rahoituksen pitkäjänteinen vahvistaminen.

TEL-laitosten kilpailua selvittäneen työryhmän työssä oli keskeisenä kysymyksenä, miten turvataan riittävä määrä vakuutuslaitoksia hoitamassa työeläkevakuutusta. Tässä asiassa työryhmässä päästiin selvästi eteenpäin. Pitkälle valmistellut muutokset helpottavat vakuutuslaitoksen vaihtamista, ja erityisesti tasoittavat tietä uusille eläkesäätiöille.

Osa esillä olleista asioista vaatii vielä uutta pohdintaa. Tässä työssä on syytä edetä ripeästi, mutta harkiten. Kaikille eläkelaitoksille yhteisen sijoitustuottotavoitteen, ns. laskuperustekoron määrittämistä, vakavaraisuusvaatimuksia sekä toimintapääomien, asiakashyvitysten ja maksunpalautusten käyttöä on kehitettävä helpottamaan tulevien eläkkeiden maksamista. Tämä on välttämätöntä erityisesti, kun uusia työeläkelaitoksia syntyy eläkerahastojen siirron helpottumisen myötä. SAK edellyttää, että uudistuksessa turvataan tulevien työeläkkeiden rahoitus, ei tarjota pikavoittoja asiakasyrityksille.

Lisätietoja:
Sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen, puh. 040-500 2417