s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Venäjän uusi sosiaalipolitiikk…

Venäjän uusi sosiaalipolitiikka askel huonompaan suuntaan

Suomen ja Venäjän ay-johtajat tapasivat

Venäjän hallitus on päättänyt pitkän ajan sosiaali- ja talouspoliittisesta ohjelmastaan. Ohjelma tunnetaan valmistelevan ministerin mukaan ns. Gref in ohjelmana tai teeseinä. Jos lainsäädäntö toteutuu ohjelman mukaisesti, se merkitsee koulutus-, terveydenhoito- ja kulttuuripalvelujen muuttumista maksulliseksi. Se olisi jo todellinen uhka yhteiskuntarauhalle maassa, missä köyhiksi luokitellaan 34 % väestöstä. YK:n luokitusten mukaan luku on kaksinkertainen.

Asiasta kertoivat Venäjän suurimman ay-keskusjärjestön FNPR:n johtohenkilöt Suomen vierailullaan. Venäläistä valtuuskuntaa johti järjestön varapuheenjohtaja Viacheslav S. Goncharov. Valtuuskuntaan kuuluivat mm. FNPR:n Luoteis-Venäjän alueiden ay-sihteeri Maria Grinnik, kunta-alan liiton puheenjohtaja Alexander Vassilevski, Pietarin kaupungin ja Leningradin läänin ay-keskusjärjestön vt. puheenjohtaja Garry A. Lysiuk ja Karjalan tasavallan kuukausi sitten valittu uusi puheenjohtaja Guennady Grishunin. Vierailua isännöivät SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen, STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää ja AKAVAn puheenjohtaja Risto Piekka.

FNPR:n mielestä Venäjän hallitus ei harjoita todellista sosiaalipolitiikkaa. Siihen ei myönnetä varoja, vaan rahoitus toimii ylijäämäperiaatteella. Sosiaaliasioihin saadaan valtion budjetista varoja vain, jos niitä jää käyttämättä. FNPR nimittääkin maan uutta ajattelua ”Jokainen on oman onnensa seppä” -periaatteeksi. Maassa, jossa työntekijöiden keskipalkka on noin 200 markkaa (30 US$) kuussa ja todellinen työttömyys ay-liikkeen arvion mukaan noin 20 %, peruspalveluiden muuttaminen maksulliseksi on vakava uhka toimeentulolle ja jopa yhteiskuntarauhalle. Ay-liike on erityisen huolissaan siitä, että lupauksista huolimatta hallitus on jo alkanut toimeenpanna ohjelmaansa. Vuoden alussa tuli voimaan sosiaaliveron kantoa koskeva laki sen vastineeksi, että valtio on lakannut hoitamasta keskeisiä sosiaalivakuutusasioita. Aikaisemmin rahastojen kautta hoidetut sosiaalieläke-, työttömyys- ja sairausvakuutusrahat muuttuivat uudistuksen myötä veroina kerättäviksi. Tämän vuoden alusta astui maassa voimaan uusi verolainsäädäntö. Sekä palkka- että yritysvero on kaikille sama 13 %.

FNPR toivoo, ettei sosiaalipolitiikan uusi linja tule jatkossa merkitsemään myös työnantajien neuvottelusuhteiden heikentymistä. Maassa ei vielä ole työnantajalakia, mutta työehtosopimuksia solmitaan. Varsinaista työnantajakeskusjärjestöä ei myöskään vielä ole, mutta julkisen alan ja alakohtaiset työnantajat toimivat ay-liikkeen sopimuskumppaneina. Sen sijaan sopimusten noudattamisessa on ay-liikkeen mielestä paljonkin parantamisen varaa.

Ay-keskusjärjestö FNPR:ään kuuluu noin 90 % maan järjestäytyneistä palkansaajista eli noin 38 miljoonaa henkilöjäsentä. Jäsenliittoja siinä on 48. Keskusjärjestö hyväksyttiin marraskuussa 2000 läntisen maailman ay-järjestönä tunnetun VAKL:n (Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto) jäseneksi, mikä merkitsi maailmanlaajuisen ay-liikkeen eheytymistä.

Venäjän ja Suomen ay-järjestöillä on säännölliset yhteistyösuhteet. Tapaamisissa keskustellaan kunkin järjestön ajankohtaisista asioista, kansainvälisestä yhteistyöstä ja yhteisistä projekteista. Näitä on ollut mm. koulutuksen alalla. Suurin yhteinen hanke on ollut vuosina 1997 – 99 pääosin EU:n TACIS-varoin toteutettu koulutusprojekti Karjalassa. Suomesta olivat työssä mukana palkansaajakeskusjärjestöjen lisäksi useita liittoja. Hanketta koordinoi Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK. Hyvin onnistuneelle koulutusprojektille suunnitellaan nyt jatkoa. Mukaan on tarkoitus saada ay-väkeä muualtakin Luoteis-Venäjän alueelta. Keskeinen tavoite on kouluttaa alueen ay-kouluttajia osallistuvin opetusmenetelmin. Näin uskotaan Venäjän ay-liikkeen uudistumispyrkimysten vahvistuvan parhaiten.

Apulaisosastopäällikkö Turo Bergman, SAK puh. (09) 7721 331, 040 520 1714
Kv-sihteeri Pirkko Nikula, STTK, puh. (09) 1315 2267, 0400 843 081