s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Jorma Rusanen ja Ari Åberg pal…

Jorma Rusanen ja Ari Åberg palkansaajajärjestöjen Brysselin-edustuston johtoon

KEY Finland

(SAK, STTK, AKAVA) Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA ovat päättäneet vahvistaa EU-edunvalvontaa. Järjestöt ovat kutsuneet SAK:n päälakimies Jorma Rusasen sekä akavalaisen Tekniikan Akateemisten Liitto TEK:n viestintäjohtaja Ari Åbergin järjestöjen yhteisen Brysselin-edustuston, KEY-Finlandin johtajiksi. Heidän työnsä keskusjärjestöjen yhteisinä edustajina alkaa ensi vuoden alkupuolella, jolloin edustuston nykyinen johtaja Jarmo Lähteenmäki palaa Suomeen.

Jorma Rusanen on SAK:n edustajana ollut aktiivisesti mukana ammattiyhdistysliikkeen kansainvälisessä edunvalvonnassa sekä EU:ssa että Kansainvälisessä työjärjestössä ILO:ssa. Hän toiminut mm. Euroopan palkansaajien keskusjärjestön EAY:n eri elimissä, ollut neuvottelijana eurooppatason puitesopimuksista ja osallistunut tiiviisti erityisesti EU-työlainsäädännön kehittämiseen. SAK:n sopimuslinjan esimiehenä hän on vastannut oikeudellista ja työehtosopimusasioista. Rusanen on koulutukseltaan juristi.

Ari Åberg on viestintätehtäviensä ohella ollut monissa kansainvälisissä palkansaajajärjestötehtävissä mm. Euroopan metallissa, Euroopan kemian työntekijöiden liitossa, korkeakoulutettujen palkansaajien Eurocadresissa sekä palvelualojen UNI:ssa. Hän on koulutukseltaan valtiotieteen maisteri. Åberg on kuulunut Järvenpään kaupunginvaltuustoon vuodesta 1977 ja toiminut valtuuston puheenjohtajana vuodesta 1994.

KEY-Finland (Keskusjärjestöjen Eurooppa-yhteistyö) on suomalaisten palkansaajajärjestöjen SAK:n, STTK:n ja AKAVAn yhteinen edustusto Brysselissä. Se aloitti toimintansa Suomessa ja siirtyi Brysseliin vuonna 1995 Suomen liityttyä Euroopan unioniin. KEY-Finland valvoo suomalaisten palkansaajien etuja Euroopan integraatioon liittyvissä asioissa ja välittää EU-tietoa taustajärjestöilleen.

KEY-Finlandin nettisivut

• Johtaja Marjaana Valkonen, SAK, puh. 0400 705 136