s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Matti Tukiainen:…

SAK:n johtaja Matti Tukiainen: Itälä sortuu poliittiseen populismiin

Matti Tukiainen

Vaasa 23.10.2003

Kokoomuksen puheenjohtaja Ville Itälä ilmoittaa ajavansa palkankorotuksia koulutetuille keski- ja hyvätuloisille palkansaajille, kuten sairaanhoitajille, lääkäreille, poliiseille ja lastentarhanopettajille. Nämä kaikki työskentelevät julkisen sektorin työpaikoissa. Samaan aikaan Kokoomus ajaa runsaita veronalennuksia ja tuloerojen kasvua.

On kysyttävä, miten Itälä aikoo toteuttaa yhtälönsä: nostaa julkisen sektorin palkkoja ja alentaa veroja?

Minun käsitykseni on, että ei Itälä aiokaan toteuttaa palkkoja koskevaa tavoitettaan. Sen sijaan kyseessä on mainittujen tärkeitä yhteiskunnallisia töitä tekevien palkansaajien poliittinen huijaaminen. Itälä syyllistyy aivan samaan populismiin, josta hän syytti Anneli Jäätteenmäkeä ennen eduskuntavaaleja.

SAK on ajanut tulokierroksilla senttimääräisiä korotuksia sekä erillisiä nais- ja matalapalkkaeriä. Akava taas on yhdessä työnantajien kanssa aina ajanut tuloeroja kasvattavia prosenttipohjaisia korotuksia. Tulopoliittisissa sopimuksissa on yleensä päädytty sekalinjaan eli pienipalkkaisten, yleensä naisvaltaisten alojen palkkoja on voitu korottaa himpun verran enemmän. Akavan ja työnantajien – Itälän puheiden mukaan siis myös kokoomuksen – linja johtaa palkkaerojen kasvuun esimerkiksi lääkäreiden ja lastentarhanopettajien välillä.

Jos sitten Itälän oppien mukaan lopetetaan tulopoliittiset kokonaisratkaisut ja palkoista sovitaan liittojen kesken, seuraa kunkin alan maksukyvyn mukaan määräytyvä palkkakehitys. Miten siinä asetelmassa Itälän ajamien veronalennusten köyhdytetty julkinen työnantaja pärjää esimerkiksi vientiteollisuuden kanssa? Vai onko Itälällä takataskussaan jokin menetelmä, jolla hän siirtää vientiteollisuuden voitot kuntien lääkäreiden palkkoihin?

Olemme SAK:ssa tavanneet antaa puolueille vihjeen: palkkalupauksia tehdessään poliitikko joutuu seitsemän sylen vesille, josta voi olla huono palata.

Johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099