s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Hyvinvoin…

Uutinen

SAK:n Matti Huutola: Hyvinvointipalvelut ovat veronmaksajien oikeus – ei hyväntekeväisyyttä

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Kiljavan opistolla 24.11.2006

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola puuttui valtuustopuheessaan hyvinvointipalvelujen tuottamiseen ja rahoitukseen. Huutola otti kantaa julkisuudessa olleisiin esityksiin siitä, että osa yhteiskunnan palveluista voitaisiin siirtää hyväntekeväisyyteen perustuvaksi sosiaaliseksi toiminnaksi, jotta verotusta voitaisiin keventää.

– Suomessa näyttää käynnistyneen veronalennusten huutokauppa. Myös media ja osa poliittisista puolueista näyttää kantavan syvää huolta hyvin toimeentulevien, marginaalisten, mutta vaikutusvaltaisten ryhmien osalta. Tästä hyvänä esimerkkinä on keskustelu perintöverosta ja jopa sen poistamisesta, Huutola totesi.

Huutolan mukaan myös Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA on esittänyt julkisuudessa huolensa yhteiskunnan kyvystä huolehtia velvoitteistaan ja tarjonnut lääkkeeksi palveluiden hoitamista lahjoitusvaroin. EVA esittää myös, että lahjoitusten olisi oltava jopa verovähennyskelpoisia.

– EVA:n huoleen voi yhtyä ja ajatuskin on kaunis. Tarkemmin ajateltuna esitetyt keinot vain kuulostavat oudoilta. Malli lienee haettu vanhoista tarinoista, tarkemmin sanottuna hölmöläisten peiton jatkamiskonstista: toiseen päähän peittoa ommellaan toisesta päästä leikattu pala. Kun lahjoitus tehdään verovähennyskelpoiseksi, niin hyvään asiaan laitettu raha leikkaantuu sitten yhteiskunnan tulopuolella, Huutola huomautti.

– EVA:ssa kannattasi kuitenkin muistaa, että on olemassa hyväksi koettu ja toimivaksi havaittu konsti kunkin kantaa kortensa yhteiseen kekoon. Se on käytössä jokseenkin kaikkialla maapallolla. Sitä kutsutaan verotukseksi. Sen avulla on hyvä hoitaa yhteiskuntavastuuta, Huutola muistutti.

Huutolan mukaan työn tarjoaminen sitä tarvitseville ja riittävä palkkaus vähentävät sosiaaliturvan tarvetta. Kun kerran lahjoituksiin on varaa, niin eikö nekin kannattaisi käyttää kestävämmällä tavalla. Työn on edelleen hyvä olla elämisen perusta – sosiaaliturvaa tarvitaan silloin, kun työtä ei ole tai sillä ei elä.

– Myös harmaan talouden porsaanreikien tehokas tukkiminen toisi paitsi lisää tuloja yhteiskunnalle myös parantaisi asioistaan ja yhteiskuntavastuustaan huolehtivien yritysten kykyä pärjätä kilpailussa harmaan talouden tarjousten kanssa. Ehkä EVA:ssa kannattaisi miettiä lahjoitusten sijaan keinoja tähän, Huutola sanoi.

Matti Huutolan koko puhe

• Osoitteesta www.sak.fi/valtuusto löytyvät SAK:n valtuuston esittely, syyskokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle ja ajo-ohjeet Kiljavan opistolle. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet ja referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista.