s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK haastaa puolueet vastaamaa…

SAK haastaa puolueet vastaamaan vaaliteeseihin (9.2.1999)

– SAK haastaa poliittiset puolueet ottamaan eduskuntavaalikampanjassaan kantaa palkansaajille tärkeisiin kysymyksiin. Äänestäjille on reilusti kerrottava, millaista yhteiskuntaa ja millaisia työelämän pelisääntöjä kukin puolue tavoittelee, sanoi puheenjohtaja Lauri Ihalainen tänään Helsingissä.

Ihalaisen mukaan SAK on listannut teesit suuntalinjoista, joita se pitää olennaisen tärkeinä, kun palkansaajat tekevät äänestyspäätöksensä. Näihin suuntalinjoihin SAK odottaa poliittisilta puolueilta julkisia kannanottoja vaalikampanjansa aikana.

1. Työllisyysaste nostetaan 70 prosenttiin Vaalien jälkeen jatketaan yhteistyölle rakentuvaa talous- ja työmarkkinapolitiikkaa, jonka tavoitteena on nostaa työllisyysaste 65 prosentista 70 prosenttiin seuraavalla vaalikaudella. Se edellyttää voimakasta talouskasvua ja yhteistyön talouspolitiikkaa.

2. Työllisyyssopimus täystyöllisyyden saavuttamiseksi Hallitus ja työmarkkinajärjestöt sopivat laaja-alaisesta yhteistyöstä, jonka tavoitteena on täystyöllisyys. Sopimuksessa määritellään ne talous- ja työmarkkinapolitiikan sekä työelämän kehittämisen peruslinjat, joita niin hallitus kuin työmarkkinajärjestöt sitoutuvat edistämään.

3. Työehtosopimusten yleissitovuutta vahvistetaan Valtakunnallisia työehtosopimuksiin perustuvia vähimmäisehtoja ja sopimusten yleissitovuutta ei miltään osin murreta. Yleissitovuutta vahvistetaan, selkeytetään ja sen valvontaa parannetaan.

4. Panostetaan työssä jaksamiseen ja osaamiseen Laaditaan kolmikantaisesti kaikki työpaikat kattava työssäjaksamisen toimenpideohjelma. Koko henkilökuntaa koskevaa henkilöstökoulutusta lisätään tuntuvasti samoin kuin työnantajan vastuuta koulutuksen järjestämisessä.

5. Hyvinvointipalveluja ja sosiaaliturvaa ei leikata Hyvinvointiyhteiskunnan toimivuus ja hyvinvointipalvelujen saatavuus varmistetaan. Palvelujen ja sosiaaliturvan leikkauspolitiikalle ei ole perusteita. Suotuisan talouskasvun vallitessa pyritään ylijäämäiseen julkiseen talouteen ja kerätään puskureita työeläke- ja työttömyysturvajärjestelmään.

6. Palkkatulojen verotusta kevennetään – pääomatulojen verotusta nostetaan Veropolitiikalla tuetaan työn tekemistä ja teettämistä. Palkkaverotusta kevennetään noin 10-15 miljardin verran vaalikaudella. Pääomatulojen ja yhteisöverokantaa nostetaan 33 prosenttiin. Kuntien verotulojen varmistamiseksi kiinteistöveron ala- ja ylärajoja nostetaan ja maa- ja metsätalousmaa saatetaan verolle.

7. Työttömyysturvaa kehitetään nykyisen järjestelmän pohjalta Työttömyysturvajärjestelmää ja toimeentuloetuja kehitetään nykyisen työttömyyskassajärjestelmän pohjalta.

8. Nuorille taataan työ-, harjoittelu- tai koulutuspaikka Jokaiselle alle 25 -vuotiaalle tarjotaan kolmen kuukauden kuluessa työttömyyden alkamisesta joko työ-, harjoittelu- tai koulutuspaikka.

9. Teollisuuden kasvuedellytyksistä huolehditaan Teollisuuden kasvuedellytyksistä pidetään huolta ja tutkimus- ja kehitysrahoitus turvataan. Energiatalouden perusratkaisut tehdään sulkematta mitään energian tuotannon vaihtoehdoista ennalta pois. Uusien ideoiden saattaminen tuotantoon edellyttää Suomen Teollisuussijoitus Oy:n toimintaedellytysten laajentamista ja resurssien lisäämistä. Palvelualojen merkitystä työllistäjänä korostetaan mm veropoliittisin ratkaisuin.

10. Työllisyys nostetaan EU:n keskeisimmäksi haasteeksi Työllisyys ja sosiaalinen kehitys nostetaan taloudellisen integraation rinnalle tasaveroiseksi asiaksi. Suomi toimii aktiivisesti eurooppalaisen työllisyyssopimuksen aikaansaamiseksi.

”Sinulla on mielipide. Kerro se muillekin.”

Viime syksynä tehdyn jäsenkyselyn mukaan vain noin puolet SAK:n jäsenistä aikoi äänestää seuraavissa eduskuntavaaleissa. Kun neljä vuotta aiemmin 72% jäsenistä ilmoitti menevänsä varmasti äänestämään ja vain 60% meni, tulos voi jäädä tänä keväänä tuota syksyistä 52 prosenttia alhaisemmaksikin. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että yli 500 000 SAK:laista saattaa jäädä vaalipäivänä kotiin.

Puheenjohtaja Ihalaisen mukaan äänestäminen on olennainen osa edunvalvontaa. SAK:n ja jäsenliittojen keskeisin haaste tänä keväänä onkin hänen mukaansa palkansaajaväestön äänestysaktiivisuuden lisääminen. SAK haluaa rohkaista kaikkia palkansaajia ja ammattiliittojensa jäseniä käyttämään äänioikeuttaan eduskuntavaaleissa niin, että äänestysprosentti nousisi mahdollisimman korkealle.

Ihalaisen mielestä demokratian ja oikeudenmukaisuuden kannalta onkin ensiarvoisen tärkeää, että maaliskuun 21. päivästä ei tule vain hyväosaisten vaalipäivää, vaan että myös pienituloiset ja yhteiskunnassa heikommassa asemassa olevat käyttävät äänioikeuttaan.

Palkansaajien äänestysaktiivisuuden lisäämiseksi SAK on valmistellut kampanjan, johon liittyy aineistoja SAK:n tavoitteista, julisteet sekä lehtija tv-mainontaa. Kampanjan tunnuksena on: ”Sinulla on mielipide. Kerro se muillekin”.

Lisätietoja: Projektisihteeri Janne Puumi, puh. (09) 7721 486 tai 040 541 4656