s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n valtuuston julkilausuma …

SAK:n valtuuston julkilausuma 24.5.2003

SAK:n valtuusto Kiljavan opistolla 23.-24.5.2003

Kansainvälisten talousnäkymien epävarmuus ja heikon talouskasvun pitkittyminen on kääntämässä työttömyyden uuteen uhkaavaan nousuun. Erityisesti keskeisillä vientialoilla yhä useammat työnantajat ovat toteuttamassa työvoiman massiivisia joukkoirtisanomisia reaktiona heikkoon suhdannetilanteeseen.

SAK:n valtuusto vaatii, että työttömyyden uusi nousu ja palkkaerojen kasvu estetään. Irtisanomisten ja niiden synnyttämän työttömyyden sijaan yrityksissä on aktiivisesti, yhteistyössä henkilöstön, työvoima- ja koulutusviranomaisen kanssa etsittävä aina muita vaihtoehtoja, kuten uudelleensijoittamista, koulutusta tai uuden työpaikan hankkimista. Nämä työntekijöiden muutosturvallisuuteen tähtäävät menettelyt on sisällytettävä tulopoliittisessa sopimuksessa sovitulla tavalla yhteistoimintalakiin.

Yrityskohtaiset työllistämissuunnitelmat on otettava käyttöön. Valtuusto korostaa, että työnantajien, julkinen sektori mukaan lukien on kannettava yhteiskunnallinen vastuunsa työntekijöiden hyvinvoinnista, osaamisesta ja työvoiman saatavuudesta myös tulevaisuudessa. Työ- ja palvelussuhteilla sekä pätkätöillä keinottelu on saatava loppumaan. Myös kilpailuttamiselle on sovittava pelisäännöt.

Valtuusto toteaa, että hallituksen esittämät elvytystoimet kotimaisen kysynnän, talouskasvun ja työllisyyden tukemiseksi ovat välttämättömiä. Lisätalousarvioesityksen sisältämät toimenpiteet on toteutettava mahdollisimman nopeasti. Jos työllisyys edelleen heikkenee, työttömyyden hoitoon on varauduttava tarvittavin lisäpanostuksin työvoimapolitiikan aktiivitoimin, julkisin investoinnein sekä tukemalla valikoivin toimin yksityisiä investointeja.

SAK odottaa Anneli Jäätteenmäen johtamalta hallitukselta konkreettisia toimia työllisyyden, talouskasvun ja työelämän kehittämisen alueilla sekä hyviä tuloksia tuottaneen kolmikantayhteistyön periaatteiden kunnioittamista. Hallituksen ohjelma ja ensimmäiset teot ovat oikean suuntaisia, mutta paljon on vielä tehtävää. SAK toimii sisäisesti yhtenäisenä suomalaisen palkansaajan ja hänen perheensä edunvalvojana ja määrittelee suhtautumisensa tähänkin hallitukseen sen tekojen, ei lupausten, perusteella.

EU:n laajentuminen kansainvälistää edelleen työmarkkinoita ja Suomeen tulee nykyistä enemmän ulkomaista työvoimaa. Suomeen ei saa syntyä kaksia työmarkkinoita, vaan jokaiseen Suomessa työtä tekevään on syntyperästä riippumatta sovellettava Suomen työehtoja ja lakeja. Vaalien alla rauennut ulkomaalaislain kokonaisuudistus on saatava ennen kesää eduskunnan käsittelyyn. Ulkomaisen työvoiman työehtojen valvontaa on tehostettava perustamalla tulopoliittisessa sopimuksessa todettu, riittävin valtuuksin ja resurssein varustettu valvontayksikkö tämän vuoden aikana. Työehtojen rikkominen on säädettävä syrjintärikokseksi, pääurakoitsijan vastuuta on lisättävä ja ammattiliitojen kanneoikeus on toteutettava. Samalla ay-liikkeen sisäistä kykyä ottaa ulkomaisia työntekijöitä jäseneksi ja turvata heille asianmukaiset palvelut on lisättävä.

Harmaan talouden ja talousrikollisuuden laajeneminen sekä työsuojelun laiminlyönnit on estettävä. Talousrikollisuuden tutkinta ja työsuojeluviranomaisten resurssit on turvattava. Kun uusi työeläkelainsäädäntö tulee voimaan, on samalla huolehdittava työnantajan vakuuttamisvelvollisuuden tehokkaasta valvonnasta.

Osoitteesta
löytyvät SAK:n valtuuston esittely, kevätkokouksen aikataulu ja liittoesitykset valtuustolle. Samaan osoitteeseen on kerätty myös valtuuston lehdistötiedotteet, referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista ja valtuuston jäsenten haastatteluja.