Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK budjettiehdotuksesta: Nais…

Uutinen

SAK budjettiehdotuksesta: Naisvaltaisten alojen palkkarahoja ei näy

Euroja kukkarossa.

Valtiovarainministeriön ehdotus valtion vuoden 2008 talousarvioksi ei tuonut selvyyttä siihen, onko hallitus varautunut julkisen sektorin naisvaltaisten alojen palkkojen korottamiseen. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK pitää välttämättömänä, että tulevassa budjettiriihessä ja eduskunnan käsittelyssä tehdään selvät ratkaisut naisvaltaisten alojen palkkojen korottamisesta. Julkisen sektorin naisvaltaisten alojen palkkojen korottamista edellyttää myös samapalkkaisuusohjelma, johon hallitus on ohjelmassaan sitoutunut. Samapalkkaisuusohjelman ja sen edellyttämien toimenpiteiden toteuttamiseen on varattava riittävät voimavarat.

Budjettiehdotuksen vero- ja etuuslinjaukset tuovat lisää rahaa opiskelijoille ja eläkeläisille, mutta palkansaajien osaksi ovat jäämässä välillisten verojen ja maksujen korotukset. Tämä on ristiriidassa hallituksen oman ohjelman kanssa, jossa työnteon kannattavuutta korostetaan yleisenä linjauksena. Talouden suhdanne ei puolla yleistä veroalea, mutta työllisyyden edistämiseksi olisi budjettiehdotuksessa pitänyt tehdä todellinen alennus pienipalkkaisten ansiotuloverotukseen. Myönteinen verolinjaus budjettiehdotuksessa on työeläkemaksun nousun huomioiminen palkansaajien tuloverotuksessa.

Työllisyysmäärärahojen suuntaaminen yrityksissä tapahtuvaan tukityöllistämiseen ja ammatilliseen koulutukseen on ongelmallinen linjaus. Työhallinnolla on koko ajan ollut vaikeuksia löytää riittävästi kiinnostuneita yrityksiä tuella työllistämään tai kouluttamaan vaikeasti työllistyviä henkilöitä. Hyvässä työllisyystilanteessa aktiivisen työvoimapolitiikan toimia pitäisi kohdentaa nimenomaan vaikeasti työllistyviin. Budjettiehdotuksen linjaus tulee vaikeuttamaan pitkäaikaistyöttömien työllistymistä ja kouluttautumista.

SAK pitää VM:n ehdotusta lisätä ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja ja nuorten työpajatoimintaa järkevänä. Lisäys tulee tarpeeseen, sillä nuorten kiinnostus ammattikoulutukseen on monen vuoden työn tuloksena lisääntynyt. Sen sijaan aikuisten ammatillisen osaamisen parantamiseen kaivattaisiin lisärahaa. Oppisopimuskoulutuksen lisäpaikkoja on tulossa odotuksiin nähden hyvin vähän, eikä aikuisten muuhun ammatilliseen koulutukseen ole luvassa lisää rahaa. Erityisen huolissaan SAK on vähän koulutetuista palkansaajista. Hallitusohjelmassa sovittua ammatillisen aikuiskoulutuksen uudistusta ei voida toteuttaa nykyisillä voimavaroilla.

Budjettiehdotukseen sisältyvä linjaus suunnata työvoimapolitiikan määrärahoja nuorten matalapalkkatukeen ei ole perusteltu. Nykyisessä työvoiman kysyntätilanteessa tulisi keskittyä koulutusjärjestelmän ja työvoimapolitiikan parantamiseen niin, että nuoret voisivat työllistyä kunnollisin palkka- ja työehdoin. Uuden työnantajamaksubyrokratian luomisesta olisi pitänyt joka tapauksessa pidättäytyä.